måndag 7 november 2016

Jugoslavien-konflikten 1991–2008

Jugoslavien hur det bildades:
Jugoslavien bildades efter första världskriget, landet bestod av en federation av sex delstater. Männsikor som hade olika språk, traditioner och religioner. Flesta av dem folk talade olika sydslaviska språk som inte skiljer sig så mycket mer från varandra än svenska, norska och danska gör. Senare efter medeltiden har det dock av historiska skäl funnits uppdelning mellan folken i Jugoslavien. De flesta serberna, montenegrinerna och makedonierna oftast är ortodoxt kristna, medan de flesta kroater och slovener är katoliker. Många av bosnierna är muslimer. Bortsett från dessa folkgrupper med sydslaviska språk fanns det också judar, romer och albaner. 

Ustaša och Kroatien under andra världskriget:
Det kom upp en ide att skapa ett gemensamt ”sydslaviskt” land för dessa människor som kom från flera olika håll. Nationalistiska serber hade länge velat ha ett större land där alla serber fanns samlade och många av dem såg Jugoslavien som en sådan möjlighet. Tyvärr var inte alla lika nöjda och glada åt den nya gemensamma staten. Det fanns en nationalistisk och fascistisk organisation som hette Ustaša som bildades i Kroatien 1929. Under det andra världskriget samarbetade Ustaša med de tyska Nazisterna. Med tysk hjälp skapade de tillfälligt en kroatisk stat vilket bestod av Bosnien. Där i Bosnien utförde beväpnade Ustašamedlemmar tillsammans med tyska soldater övergrepp på den del av befolkningen som de inte ville ha kvar i sitt nya land. Romer, serber och judar mördades på plats eller fördes till nazisternas utrotningsläger.


De yttre gränserna visar hur Jugoslavien såg ut mellan 1919 och 1991.
Efter alla krig och konflikter från 1992 till 2008 uppstod sju självständiga stater.
I de flesta av dessa lever dock stora grupper människor från något av de andra folken i före detta Jugoslavien. 
I Bosnien-Hercegovina finns exempelvis många serber och kroater vid sidan av bosnierna.





Därefter Tyskland hade förlorat kriget gav de serbiska motståndsmännen revansch för övergreppen. Nu var det istället tusentals kroater som dödades. Många av dem som drabbades av revanschen hade själva aldrig varit medlemmar i Ustaša eller deltagit i förbrytelserna mot de andra folken under kriget.


Krigen på 1990-talet:
En följd av de ökade motsättningarna i Jugoslavien var att regeringarna i Kroatien och Slovenien förklarade sig självständiga i juni 1991. Detta här vägrade Milošević och den jugoslaviska centralregeringen i Serbien att acceptera och ett krig utbröt. I ett helt år rasade striderna, särskilt i södra Kroatien där det var bebott av många serber. USA och EU förklarade att man tyckte att Slovenien och Kroatien borde vara självständiga stater. FN sände också en särskild fredsbevarande trupp till området och till slut minskade kriget ut. Men när sedan också regeringarna i Bosnien och i Makedonien förklarade sig självständiga 1992 uppstod det nya konflikter. Serbien godtog Makedoniens självständighet, men inte Bosniens. En av dessa anledningar till det var ett en stor andel av Bosniens befolkning var serber. I det krig som följde drabbades trupper mycket hårt. Genom så kallad etnisk rensning tvingade soldater på båda sidor människor att lämna sina hem. Deras mål var att så stora områden som möjligt skulle tillhöra den egna folkgruppen. De människor som inte hann fly spärrades in i koncentrationsläger och många mördades. Deras största stad Sarajevo belägrades av serbiska trupper och besköts med granater i flera år. Tiotusentals kvinnor utsattes för våldtäckt. Kriget slutade först när FN gav Nato och USA i uppdrag att bomba de serbiska trupperna hösten 1995.


Kosovokonflikten 1995–2008:
Efter 1995 blossade våldet åter upp, nu i Kosovo som hört till Serbien sen början av 1900-talet. Men där majoriteten av deras befolkning var albaner. När en albansk gerillagrupp* (T.ex en grupp/organisation som krigar inte själva landet som krigar. Landet kanske vill ha fred medan dessa krigar och förstör) Försökte ta kontroll över området med målet att skapa en egen stat i Kosovo svarade den serbiska regeringen med att skicka sin trupp. Stor del av den albanska befolkningen hann fly innan FN-ledda trupper och flyganfall mot Serbiens huvudstad Belgrad återigen tvingade fram ett slut på striderna. Utan FN:s övervakning skulle antagligen strider starta igen både här och på flera andra ställen i före detta Jugoslavien. År 2008 utropares den självständiga staten Kosovo av albaner som hade stannar kvar eller återvänt till deras land efter att striderna hade tagit slut. Denna stat erkänns inte av alla länder men Sverige tillhör dem som har gjort det. Flera av ledarna i de olika trupperna har ställts till ansvar vid den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag och dömts till långa fängelsestraff för brott mot mänskligheten.Biljana Plavšić som tidigare var president i den bosnien-serbiska republiken dömdes till elva års fängelse för brott mot mänskligheten.


Jugoslavienkrigens facit:
Jugoslaviska federationens sex delstater har därmed sju nya självständiga, men ganska små stater bildats på Balkanhalvön. Det beräknas att över tiotusentals kvinnor har blivit utsatta för våldtäckt. Omkring 80 000 personer sammanlagt från Jugoslavien sökte skydd undan kriget i Sverige. Beräkningar visar att minst
100 000 människor dödades och att mer än två miljoner människor drevs på flykt under Jugoslavienkrigen. 



Bosniens Romeo och Julia:
Bosko och Admira kom att kallas även Bosniens Romeo och Julia eftersom deras kärlek blev omöjlig i krigens Jugoslavien. Han var serb och ortodoxt kristen medan hon bosnisk muslim. De sköts ihjäl av krypskyttar då de försökte ta sig ut ur Sarajevo under stadens belägring 1993. Deras döda kroppar blev liggande länge på gatan eftersom ingen vågade ta bort dem. De blev 25 år gamla, man säger om de hade klarat sig skulle de ha rest till något annat land där de kunde fortsätta att leva tillsammans.

Källförteckning:
Nationalencyklopedin,  NE är riktad mot företag, skolor, privatpersoner. Ne är en säker sida eftersom Lunds kommun rekommenderar denna eftersom sidan är granskad  . All fakta som står på sidan är granskad av personer som är utbildade och jobbar inom ämnet och därför är faktan trovärdig. Man har använt det för att granska sin information så den stämmer. Det som står  på NE uppdateras väldigt ofta.

Gleerups Utkik Historia 7-9 (Jugoslavien-konflikten 1991–2008)
Detta är boken som är en av våra läromedel som vi använder oss av i skolan och skolan anser att denna källan är trovärdig. Gleerups Utkik Historia är skriven av personer som är utbildade och dem vet vad de skriver om. Informationen som stod på NE stämmer med det som står i boken. Så eftersom NE är en trovärdig källa så anser jag också boken som det.

2 faktaböcker från Gert Alfh (lärare på Gunnesboskolan)

Det är läromedel man får av en utbildad lärare och de bör vara trovärdig eftersom jag ska använda dem till denna fördjupning uppgiften. 

Bild tagen från Gleerups Utkik Historia 7-9 (Jugoslavien-konflikten 1991–2008)

tisdag 18 oktober 2016

Argument inför debatten

Mot:
1. Om ens klonen klarar sig, hur kommer den tänka och bete sig. Man vill ju inte heller riskera att någon eller klonen ska lida . Att vi ska experimentera med detta med dagens teknik, skulle kosta riktigt mycket pengar som kunde använts till mycket bättre saker tillexempel att hjälpa de som svälter och de som inte har det så bra som vi har det. När fåret Dolly (klonat får) föddes hade forskare redan försökt 227 gånger. Det är lite väl många gånger för att det ska vara värt de. Dessutom vill jag tilläga att fåret Dolly dog tidigt.

2. Är det värt det?Om man ska lyckas med kloning krävs det många, många försök innan det lyckats. Är det då värt att offra så många liv för att rädda ett?

3. Jag tycker det är mot naturen att mixtra med gener och det kan göra mer skada än nytta. 

4. Vi säger att en klonad människa överlever och klonen leva ett helt normalt liv. Hur skulle personen må? Den skulle ju vara en exakt kopia av någon annan, samtidigt ha en egen hjärna och vara en egen person. Om jagade varit klonen så hade nog inte jag inte tyckt att det varit så roligt att ha blivit till genom kloning. 

5.Om man klonar så kränker man djurens rättigheter. Eftersom vi inte kan fråga dem så kan vi fråga oss själva ”hade vi människor utsatt oss själva för lidandet som vissa klonade djur kan gå igenom?”

6.Ofta så klonar man till exempel sin häst för att man ska kunna ha kvar den. Man klonar ofta för man gilla den så mycket eller att den var väldigt duktig. Det är dock inte lönt att klona till exempel sin häst, det kostar 1 miljon kronor. De pengarna skulle egentligen kunna användas till något bättre och viktigare för vad tycker man är viktigast? Att alla på denna jord har det bra eller att en person ska behålla sitt djur?

7. En klons levnadslängden är kortare än den själva naturliga individen.

8. 10  Tänk efter lite nu om kloning fungerar så måste man dessutom ha mat och bostad till dem klonade. Det kommer kosta ännu mer pengar och då har man inte tjänat något på en så pass komplicerad sak som kloning är.

9. Exempelvis tönt om man skulle börja klona människor. Kanske många skulle vilja ha sin egen klon som till exempel kan hjälpa en med olika saker till exempel jobbet . Dock vore det osäkert hur länge klonen skulle leva. Och vem skulle i så fall bestämma vilka som ska få kloner och vilka som inte ska?

10. Kloning är en väldigt lång process och ett flertal individer kan mista sina liv innan man får fram en levande klon.


För:
1. Kloning kan bli ett arbete som fler börjar jobba med, då blir det fler jobb.

2. Ett annat exempel är om en djurart håller på att dö ut, tycker man att använda kloning för att förhindra det är för en bra sak. Om en djurart försvinner förändras hela ekosystemet och det vill man inte. Med kloning kan man rädda utrotningshotade djurarter men om vi inte tillåter detta förhindrar vi att dessa djurarter kanske överleva.

3. Kloning kan även göras på tävlingsdjur som exempelvis hästar. Det finns många som exempelvis vill ha en exakt kopia på sin bästa tävlingshäst.

4.Kloning kan rädda ens liv. Om man tar ett ett exempel, vi kollade på Allt för min syster, där var det att ett barn hade fått cancer så dem skapar ett till barn som kan hjälpa henne att överleva genom att genmodifiera. Men saken är att kloning och genmodifiering har väldigt mycket med varandra att göra.

5.Till exempel om man klonar en ko så gör man det i ett bra syfte, det är då  för att lättare kunna försörja den svenska befolkningen med mer mjölk, Mjölk är en av de vanligaste dryckerna i Sverige.

6. Man kan använda kloning om man kan rädda någons liv. Tillexempel att man inte klonar hela människan utan att man klonar organen, istället för att man ska vänta tills någon dör.

7. Tänk om man till exempel behöver fler likadana stamceller för till exempel forskning tycker jag att det är rätt att man kan få klona. Om man klonar så kan man hitta ett botemedel för en  tillexempel cancer eller någon annan sjukdom vilket kommer att minska dödsfallen. 

8. Just nu är det väldigt dyrt att klona djur men det är inte helt omöjligt att det blir billigare så därför tycker jag att man kan spara djurets celler så om någon gång det blir billigare så förlorar man inget.

9. Om det skulle gå att få tillbaka djur till exempel utdöda djur. Borde det inte finnas en möjlighet att få tillbaka människor som har gått bort för tidigt

10. Genom kloning kan man få fram någon som donerar till den personen som inte är frisk.

Källkritik: 
Nationalencyklopedin,  NE är riktad mot företag, skolor, privatpersoner. Ne är en säker sida eftersom Lunds kommun rekommenderar denna eftersom sidan är granskat . All fakta som står på sidan är granskat av personer som är utbildade och jobbar inom ämnet och därför är faktan trovärdig. Man har använt det för att granska sin information så den stämmer. Det som står  på NE uppdaterasväldigt ofta.

Gleerups TitaNO Biologi : 
Detta är boken som är en av våra läromedel som vi använder oss av i skolan och skolan anser att denna källan är trovärdig. Gleerups TitaNO Biologi Är skriven av personer som är utbildade och dem vet vad de skriver om. Informationen som stod på NE stämmer med det som står i boken. Så eftersom NE är en trovärdig källa så anser jag också boken som det.

Wikipedia :
Man har ofta sagt att wikipedia inte är en helt säker källa eftersom vem som helst kan skriva där. Men jag har kollat vad som står där och jämfört med det som stod på NE och i boken och jag tog inget från wikipedia om det inte fanns i boken eller på NE eftersom jag visste inte om vem som hade skrivit det.

torsdag 29 september 2016

En Vandring


onsdag 28 september 2016

You can grow your intelligence

I believe that you can grow your intelligence. We can take an example that if you are going to write a test in school and you don't understand and think that I can’t do it. But if you exercise and train I believe that you are exercising your brain. The brain is a muscle and if we take another example that you go to the gym and exercise one muscle it will become stronger. And if you exercise your brain then I think that it will become smarter/stronger like another muscle. So if you think you just are dumb and can’t do anything it can be so but like if you really try and try you will get better. Like when we were born we couldn't walk but we tried and we tried and in the end we can both walk and run.


I think if you take two dogs and put them in different environment. I think they will behave different. Like if we put one dog in a cage and another with a family and other dogs and toys I think that their intelligence will grow different, the one in a cage will not learn so much like it will learn how to just grow older and older not to have fun or rephrase. But the one who has a family, toys and other friends (dogs) will grow its intelligence by learning new things by doing mistakes and by seeing the world and having a family and friends. Like I think the dog with a family, friends, toys and so on will have more intelligence and it can learn new stuff easier.


If you are exercising and you think it is to challenging do not stop because it is good for your brain when something is challenging because then will the brain work and it will get smarter. Like if you are always doing easy stuff and after 9 years in school something hard come up and you do not know how to do. Well if you would train your whole life challenging yourself I think that it will get better in life for you. By challenging yourself you're get smarter because you are going to exercise your brain and you're going to get smarter. And that is what I think about all this and why I think you can grow you intelligence.

tisdag 27 september 2016

Resonera om orsakerna till första världskriget

Innan det första världskriget så fanns det många som arbetade för fred. De kallades för pacifister. Pacifisternas mål var att länderna skulle fokusera på att arbeta med att utveckla sitt samhället. Strid var var bara slöseri med resurser och tid och det var bara onödigt. Det fanns en annan folksamling som inte heller ville ha krig och det var företagarna. Många andra hade affärskontrakt med andra länder. Och om det blev krig så skulle det inte fungera. En stor organisation bildades bland dem som arbetade. Organisationen hette Socialisternationalen. Man planerade om att förhindra framtida strider och planerade och förberedde sig för stora strejker. Det blev att länderna inte kunde strida eftersom arbetarna var i strejk och det går inte att strida när arbetarna vägrar att arbeta.

Nationalismen-
Jag tycker och tror att nationalismen var en annan orsak till strid. Nationalism är ett begrepp som betyder att ett folk med samma språk och samma traditioner osv har rätt till ett eget land. Det är ju dock solklart från min synvinkel fast det skapade bråk. Under strid hade tyskarna vunnit franska marker men Frankrike tyckte att tyskarna skulle ge tillbaka marken men det ville tyskarna inte. Det blev bråk eftersom nationalister ville bli självständiga men stormakterna ville inte släppa dem. Det var ett litet tal rika men (absolut inga kvinnor) som hade rösträtt, dem som styrde kunde då fatta egna beslut utan att lyssna på folkets åsikter om att strida. Med andra ord så var Europas länder var inga demokratiska länder.


Allianserna-
Inför krigsutbrottet 1914 bildades 2 allianser. Det bildades Enheten (Frankrike och  Storbritannien) och Centralmakterna (Tyskland och Österrike-Ungern). Om det skulle bli strid så kunde man inte gå emot alla andra länder ensam. Det är därför länderna slog ihop sig med dem länderna som dem tyckte var mest pålitliga. Under striden kom och försvann länder i dem två allianserna. Dem gjorde att det inte var så spänt mellan de länder som kom me i alliansen. Men det blev mer spänt mellan allianserna. Man bråkade om kolonierna så man spådde att det enkelt att det skulle bli strid så man bildade allianserna för att rädslan var så stor.


Skotten i Sarajevo den 28 juni 1914-
Skotten i Sarajevo är en väldigt viktig händelse. Det var då att den 28 juni 1914 dödades den österrikiske tronföljaren Franz Ferdinand och hans hustru Sophie när dem besökte Sarajevo. Den 19-årige mannen som hade mördat dem var en medlem av Svarta handen, en nationalistisk terrororganisation från Serbien. Dem ville att Bosnien skulle tillhöra ett ”Stor-Serbien” istället för att tillhöra Österrike-Ungern.  Österrike-Ungerns regering som satt i huvudstaden Wien uppfattade den serbiska nationalismen som ett hot som kunde splittra Österrike-Ungern. Eftersom om Serbien skulle ta över Bosnien så skulle dem andra länderna ta sig ut ur Österrike-Ungern och bilda egna självständiga stater. Enligt dem i Wien så hade inte Serbiens regering inte hade gjort tillräckligt för att sätta stop dör Svarta handen. Och eftersom allt detta hade skett så ville den österrikiska kejsaren straffa Serbien med en strid.
Imperialism och kapprustning-
En viktig konfliktorsak var imperialismen. Imperialismen betyder att de europeiska stormakternas regeringar tävlade om att ta över kolonier i Afrika och Asien. När länder skulle skydda sina kolonier och den lönsamma handeln lät de imperialistiska staternas regeringar bygga krigsfartyg. Tyskland hade väldigt många stora krigsskepp som hotade dem brittiskas position även om britterna hade världens största och mäktigaste flotta. Men dem satsade på ett ännu bättre skepp och det var så kapprustningen var igång. För varje år som gick så kärvade man bättre och större kanoner och dessutom fler soldater till armén.


Källor: So-rummet, NE.se och Utkik Historia

onsdag 1 juni 2016

Vergleich Valborg-Walpurgisnacht Deutsche und Schwedische Ostern

Walpurgisnacht

  • Hexen feiern auf dem Blocksberg/Brocken oder auf anderen hoch gelegenen Plätzen.
  • Der Maibaum ( Fruchtbarkeitssymbol ) wird am 30 April aus dem Wald geholt und am 1. Mai im Dorf aufgestellt.
  • Es gibt Hexenfeuer und den Tanz in den Mai.

Valborg

  • Im Norden geht Valborg länger als die christliche Zeit zurück.
  • Valborg ist ein Symbol für den Frühling.
  • Valborg ist beide christliche und vorchristliche Tradition.
  • Es werden Feuer gemacht und dazu gefeiert und gesungen.
  • In Schweden ist Valborg auch eine akademische Tradition in den Universitätsstädten.


Deutsche Ostern
  • Religiöses Fest, Ende der Fastenzeit.
  • Ostereier werden bemalt und versteckt (vom Osterhasen.)
  • Osterhasen und Osterlämmer werden gebacken.


Schwedische Ostern
  • Am Gründonnerstag fliegen die Hexen zu ”Blåkulla”.
  • Die Kinder verkleiden sich als Osterweiber und gehen mit Kopftüchern und langen Röcken und bemalten Gesichtern und betteln um Süßigkeiten.
  • Es wird mit Osterzweigen geschmückt.
  • Oft nicht so religiös.