onsdag 15 oktober 2014

idrotts reflektion ht-14

1. Det viktigaste jag har lärt mig är att hur man ska tänka när man orienterar. Tillexempel att man ska inte flytta på kartan och att man ska flytta på kroppen. En annan sak jag lärt mig är lite hur jag funkat tillexempel att jag orkar mycket mer än vad jag tror.

2. Något jag alltid har tyckt varit tråkigt är skidskytte och orientering. Men när man väll lär sig och vet hur man gör och fattar meningen så är det ganska kul. Ett exempel är att på gympan så körde vi en annan version av skidskytte att man kastade i ärtpåsar i pallplintar och man fick springa mycket istället för att åka skidor. Och när vi skulle orientera på Gunnesbo och hitta saker var också ganska roligt. det var ju lite lättare för att visste var det mesta fanns.

3. Något jag behöver öva på är att dansa, styrka armarna, lite högre tempo när man joggar eller springer, grundstyrkeövningar och att man ska jobba med magmusklerna. Hur man kan jobba med det är att alltid försöka sitt bästa och att ta det på alvar och inte tramsa. Hur man kan förbättra dansen är att man lyssna på instruktionerna och fås säkrare taktkänsla. Att bygga upp styrkan i armarna kan man gör armhävningar eller något annat som man jobbar med armarna. När man ska jobba med att få lite högre tempo när man joggar eller springa korta sträckor så kan man jogga intervaller varannan kan man springa snabbt och varannan kan man springa vanligt tempo och när man gör det så ska man springa med en annan som har ungefär samma tempo. När man ska träna kortdistanser tycker jag en riktigt bra sak är att köra idioten 2-4 gånger att man kör först 6 meter och sen tillbaka 7 meter och tillbaka 9 meter och tillbaka halvplan och tillbaka och sen hela planen och tillbaka. När man ska träna grundstyrkeövningar så kan man gör tillexempel 10 knäböj på båda och sen 10 på varje knän, plankan 30 sekunder eller 1 minut eller någon annan övning. När man ska jobba med magmusklerna tycker jag att man kan köra tillexempel 10 vanliga sittupps 10 korta och 10 sneda sittupps på varje sida man kan också göra några andra bra övningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar