Visar inlägg med etikett SO. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SO. Visa alla inlägg

söndag 28 maj 2017

Buddismen

7 Hur kan man beskriva nirvana? Vad är skillnaden mellan islams och kristendomens uppfattningar om himmelriket och buddhismens tankar om nirvana?
Nirvana är  målet av den buddhistiska vägen. Det ses ofta som frigörande från girighet, begär, hat och ignorans. Buddhas upplysning kallas först för nirvana, och när han dog sägs det att denna nirvana övergick till parinirvana, nirvana efter döden. Parinirvana betyder inom buddhismen - det slutliga nirvana. Som är ett tillstånd som är möjligt att nå endast för den som under sin levnad når fullständig upplysning. Buddha anses ha uppnått parinirvana. 
På grund av att buddhismen växte fram ur hinduismen behöll den en del av de grundläggande tankarna, bland annat den om karma och återfödelsen. 
Enligt buddhismen får den människan som följer den åttafaldiga vägen en bra karma, på de viset kan man undvika återfödelsen. Och det är då man har nått målet med andra ord nirvana.
Man undrar vad som vad som händer när man har nått upp till nirvana. Det sägs att Buddha vägrade uttala sig om detta, det han menade med detta var att frågan kunde inte besvaras och därför var det meningslöst.


8 Hur skiljer sig de två största riktningarna inom buddhismen från varandra?
De två största riktningarna inom buddhismen är Theravada och Mahayana. En av anledningar varför de skiljer dem är att enligt Theravada finns det bara en Buddha i taget och han kan inte hjälpa människorna eftersom han redan har uppgått i nirvana. Nirvana är  målet av den buddhistiska vägen. Det ses ofta som frigörande från girighet, begär, hat och ignorans. Buddhas upplysning kallas först för nirvana, och när han dog sägs det att denna nirvana övergick till parinirvana, nirvana efter döden. Parinirvana betyder inom buddhismen - det slutliga nirvana. Som är ett tillstånd som är möjligt att nå endast för den som under sin levnad når fullständig upplysning. Buddha anses ha uppnått parinirvana.
I Mahayana hävdas det att universum består av ett oändligt antal världar och att det finns en Buddha i varje värld. Och då måste det också finnas ett oändligt antal buddhor  samtidigt. Detta menas med att alla människor har möjligheten att bli en Buddha.
Inom Theravada menar man måste vara en utvald elit av munkar och nunnor som kan nå detta slutmål.


10 Vad är en bodhisattva? Vilka riktningar av buddhism talar om bodhisattvas? Finns det något motsvarande inom någon annan religion? Kan man jämföra med helgon inom delar av kristendomen eller kanske änglar inom islam?
En bodhisattva är en person som har en otrolig kärlek till sina medmänniskor. Denne avstår också nirvana för att kunna vara fysiskt närvarande och kunna hjälpa sina medmänniskor. Bohisattva betyder ungefär ”varelse fylld av upplysning”. Det skulle man kunna likna med en väldigt klok och kärleksfull människa som sätter andra människor i första rummet. Bodhisattvas är en ofta en väldigt viktig del i många buddhistiska länder, ibland till och med viktigare än Buddha.  Bodhisattva talar man oftast om inom Mahayana eller nord-/östbuddhism. 

Jag skulle säga att man kan likna bodhisattvas med munkar och nunnor. Eftersom att de väljer att leva på jorden och vara bra människor som tar hand om och hjälper sina medmänniskor. Man kan även likna helgon med bodhisattvas eftersom att helgon är någon som några ser upp till. Så är även bohisattvas för buddhister, någon som har gjort något spektakulärt som man prisar väldigt högt. 

12 Vilken betydelse har tillflykten till de tre juvelerna för en troende buddhist? Hur tar det sig uttryck i en buddhists vardag?
De säger att ta sin flykt till … det menas inte bara att man accepterar något som är viktigt utan också att man ser det som ett skydd. Till exempel att barnet tar sin tillflykt till sin förälder när något verkar hota.
Man brukar säga att Buddhismens motsvarighet till till exempel kristendomens trosbekännelse brukar kallas för de tre juvelerna. En väldigt viktig skillnad mot de andra religionerna är att det inte finns någon gud nämnd i de tre juvelerna . Som ersättning är det läraren, läran och gemenskapen med församlingen som är religionens centrum.
Alla kan tolka de tre juvelerna på olika sätt. Vissa ser det som en trappa först intresserar man sig för Buddha, sedan går man vidare till hans lära och sist söker man upp en nunne- eller munkförsamling för att praktiskt utföra läran. Ibland sägs det också att olika riktningar inom buddhismen särskilt betonar en av juvelerna. Till exempel skulle Theravada på läran, den tibetanska buddhismen på gemenskapen och Mahayana koncentrera sig på Buddha.
Jag tar min tillflykt till Buddha (läraren).
Jag tar min tillflykt till dharma (läran).
Jag tar min tillflykt till sangha (munk- eller nunneförsamlingen).


15 På vilka olika sätt har buddhismens tankar nått västvärlden? Vilket sätt tror du har haft störst betydelse?
Det finns en mängd olika anledningar till att buddhismen blivit allt mer populär i västvärlden. Många i västvärlden upplever också buddhismen som en fredlig religion. En mycket tydligt händelse är att människor i väst väljer ut delar av buddhismen och koncentrerar sin uppfattning om religionen på dessa. Det är därför det sällan finns något samarbete mellan de invandrade buddhisterna från Ostasien och de buddhister i väst som har konverterat. Med andra ord bytt religion. De ”nykomna” buddhisterna i väst deltar därför väldigt sällan i firandet av buddhistiska högtider eller någon annan religiös verksamhet. 


16 Förklara begreppet diaspora. Känner du igen det från någon annan religion?
Religions -vetare använder begreppet diaspora när man pratar om en speciell känsla. Den speciella känslan är när en buddhist känner större tillhörighet till sin religion. En sak man också känner är att religionen är en större del av ens liv. Det menas att det är inte de som längre lever i sina hemländer eller i länder där buddhismen inte är huvudreligionen. Religionen är en del av ens identitet och när man kommer till ett främmande land där inte alla tror på samma sak som du själv blir ju ens koppling till religionen starkare.Men jag tror att man kan ha minst lika stark koppling till sin religion fast man lever i t.ex. USA och är troende buddhist. 

En religion man skulle kunna likna detta med är judendomen. Judar a´har alltid varit utsatta och förtryckta i världen. Men efter andra världskriget fick man Israel där det tydligt framgick att judendomen var huvudreligionen. Dock flyttade inte de flesta eftersom att de redan kände samhörighet med det land de bodde i och där en stark koppling till judendomen. Man skulle kunna säga att Israel ledde till en ”omedveten diaspora”. Med det menar jag att Israel var judendomens hemland men merparten bodde i ”utlandet”. De bodde kvar där eftersom det var där de kände extra stark koppling till sin religion.

Hindismen

3 Beskriv hur hinduismen växte fram och hur religionen sedan förändrats. Förklara också varför hinduismen varierar så mycket mellan olika platser.
Hinduismen är förmodligen världens äldsta religion. Deras ”centrum” är i Indien varav 80 procent av befolkningen eller nästan en miljard är anhängare. Denna religion är väldigt spridd eftersom det har utvandrat många hinduer till andra länder till exempel Nepal, Guyana och Surinam i Sydamerika, södra Afrika och det finns också hundratusentals hinduer i flera länder i Asien. I Europa bor det också hinduer dock är England det ända landet där den hinduiska befolkningen är stor. Ca 800 000 hinduer som framförallt bor i London. Det handlar väldigt mycket om att England invandrade till Indien och hade kolonier i Indien. Från 1858–1947 och de koloniserade nog nästan hela Indien, väldigt många av deras befolkning fick delar av sin utbildning i England och man lärde sig tala engelska. Många brittiska högre tjänsteman inom statlig verksamhet, till exempel en myndighet flyttade till Indien med sina familjer. En anledning varför att hinduismen har förändrats är för att de som har utvandrat har träffat annat folk med andra religioner och då kanske man har tagit intryck från de och tar in de i sin egna religon. Så blev de också när Indien blev koloniserat eftersom det kom människor med andra religioner och då tog de intryck från dem.
A Skriv en förklaring till begreppen samsara, brahman, atman, karma och moksha.
Samsara- Samsara kommer från språket sanskrit och betyder "att flyta ihop", "att vandra” eller "att passera genom olika stadier”. Inom hinduismen är det ens själ som vandrar, det vill säga återföds.

Brahman- Brahman är ”världssjälen”, det stora världsalltet, den gudomliga verkligheten – i vilken den egna atman, själen, försöker uppgå. . Brahman är också ett centralt begrepp inom hinduismen och indisk filosofi. Om man kommer till Brahman har man vunnit Atmans sanna värde. 

Atman-  Ett uttryck inom hinduismen för universell själ eller ande i kosmologisk mening. (Kosmologi är det vetenskapliga studiet inom astronomin och fysiken av universums uppkomst och utveckling och dess storskaliga struktur.) Enligt hinduerna är atman den individuella själen. Det djupaste inre i allt levande. Ens mänskliga kropp kan åldras och gå sönder men det kan inte atman som lever vidare från kropp till kropp.

Karma- Karma på sanskrit: karman vilket betyder ”handling”. Karma är ett centralt begrepp inom österländsk filosofi och religion.  

Moksha- På sanskrit betyder Moksha ”befrielse”. Inom läran om samsara säger man att människan ständigt återföds. Vad enskilda människan bör sträva efter är att utslockna och uppgå i världsalltet genom Moksha. Det betyder alltså att man kommer då att bli ”befriad från återfödandet”. Och det är de som Moksha är enligt hinduismen.


B Förklara hur orden hänger samman.
Alla orden handlar om återfödelsen som är en mycket stor del av Hinduismen. Orden tillsammans beskriver hur Hinduerna tänker och resonerar i den frågan samt lite om hur de går tillväga för att nå de olika stegen. 
Orden beskriver olika saker som under extremt lång tid hängt ihop och skapat en av de viktigaste grundreglerna inom Hinduismen, därför är de mycket viktiga uttryck att veta och de kompletterar varandra så att man får en större och klarare bild av återfödelsen. 
Man kan tänka sig att dessa uttryck och deras budskap är något av det första en hindu lär sig och något av det som en hindu läger mest fokus och energi på under sitt liv.

6 Målet för en hindu är att bryta återfödelsen. Berätta om de olika vägarna till målet. Argumentera för vilken av vägarna som är lättast/svårast att följa.

Kärlekens väg: Kärleken väg är nog den vanligaste vägen. Vägen betyder och innebär att man mycket kärleksfullt koncentrerar alla sina tankar på det gudomliga och gudarna. Saker man gör är att man kan sjunga heliga sånger eller be till gudastatyerna där gudarna anses vara närvarande. Genom sådana handlingar skapar man glädje och trygghet i samhället.
Handlingens väg: Handlingens väg innebär att man plikttroget och noggrant ska utföra sitt dagliga arbete. Till detta räknas också de goda och bra gärningar man gör mot sina medmänniskor. Om man reser till heliga platser och deltar i olika ritualer kan det också ge en god karma. Det är också därför tror många indier att den som dör i den heliga staden Varanasi kan slippa återfödas
Kunskapens väg: Kunskapens väg innebär att genom att man studerar och mediterar över de heliga skrifterna försöker man genom kunskapens väg förstå sambandet mellan atman och brahman. För att man ska lyckas med detta måste man sitta orörlig på en avskild plats och noggrant kontrollera sin andning. Ibland kallar man denna metod för yoga. En del av dem som utövar yoga kan bli oerhört skickliga på att kontrollera sin kropp. Till exempel kan de minska sin andning eller antalet hjärtslag till nästan ingenting. 
Den som är lättast enligt mig är kärlekens väg eftersom det är vägen som de flesta religioner förespråkar, så även kristendomen som vi har. Det känns därför redan som om att man vet hur man ska göra, man ska bara tänka på att praktisera det.
Den väg som är svårast enligt mig är kunskapens väg på grund av att det är mycket man måste läsa och studera. Det är förmodligen mycket och svåra saker man måste läsa och studera. Även yoga kräver mycket övning för att uppnå sådan hög nivå.


12 Vad innebär kastväsendet? Vilka skäl kan människor använda för och emot kastväsendet?
Indien har väldigt länge haft kastväsen. Det är ett system där människor delas in i kast. En kast är en social gruppering, där du föds i. Det innebär att den kast hon eller han föds in i och stannar kvar i den kast resten av sitt liv. Man gifter sig inom sin kast och har oftast samma yrke och livstil. Personens karma avgör sedan hans eller hennes plats i nästa liv. Från början fanns det endast fyra kaster men med tidens gång har varje kast delats upp i 

en mängd undergrupper. Idag finns det mellan 3000-6000 kaster och upp till 25 000 underkaster. De människor som har allra lägst kast är daliterna, de brukar kallas ”oberörbara”. De ”oberörbara” kommer det mesta från stamfolket och urinvånare. Idag är det otillåtet att diskriminera någon på grund av kast i Indien. 

Skäl för att vara för kastväsendet är få. En av de är att kastsystemet hjälper till att stabilisera det indiska samhället. Varje individ har sina uppgifter, skyldigheter och rättigheter. Människorna vet sin plats i samhället och behöver inte fundera över vad de ska göra av livet eftersom det är redan förbestämt.

Skäl för att vara emot kastväsendet är många. Den största nackdelen är att människorna i de lägre kasten behandlas mycket sämre i de indiska. Människorna i de högre kasten som Brahman (präster) och Kshatriya (jordägare, soldater och ämbetsman) ser ner på de som tillhör en lägre kast. Människorna i de lägre kasten får sämre utbildning, arbete och även sämre betalt för sitt arbete. Många människor i Indien vill inte ta bort kastsystemet eftersom de tror att varje människa förtjänar sin kast i livet. Det kan inte vara rättvist att folk behandlas bättre eller sämre på grund av sin kast. 


14 Hur kan man använda sig av hinduismens läror för att bevara eller förändra när det gäller …
A kvinnornas situation i Indien?
I hinduismens gamla läror står det tydligt om allas lika värde och om hur alls liv här på jorden är lika viktiga. Det var som sagt  Samtidigt beskrivs kvinnorna bara i förhållande till männen. Alltså kan en kvinna vara en dotter, en maka eller en änka, inte bara en kvinna så som mannen kan beskrivas enbart som en självständig man. Männen får göra vad de vill med andra kvinnor, medan kvinnan måste vara trogen mannen hela sitt liv och följa de ståndpunkter som finns utsatta enbart för kvinnorna. Dessutom ska kvinnorna vara de som tar hand om barnen, mannen ska jobba och kvinnan får knappt någon utbildning eller någon chans över huvud taget att lyckas i livet.
Problemen med jämställdhet finns dock överallt i världen, men hade de hinduistiska lärorna skrivit och framfört läran på ett annorlunda sätt hade kvinnorna i Indien kunnat ha det mycket bättre idag. 


B de kastlösas ställning?
Det är svårt att förändra de kastlösas ställning i samhället eftersom det indiska kastväsendet är nästan lika gammalt som hinduismen. I Rigveda (en viktig hinduisk skrift) delas människorna in i fyra huvudkaster. Oftast har de kastlösa inte tillgång till templen. Enligt hinduprästerna har de kastlösa bara sig själva att skylla eftersom deras nuvarande liv beror på dåliga gärningar i tidigare liv. 

15 Ge några exempel på hur hinduismen påverkat västerlandet.
De hinduiska tankar har inspirerat många västerlänningar i modern tid. Deras tro är mer flexibel än kristendomen är och uppfattas också som mer tolerant. Västerlänningar tilltalas av livets ständiga kretslopp och att allt levande hör samman. Det finns också en ökad medvetenhet om att jorden är en ekologisk system med ändliga resurser. Hinduismen har icke-materiella ideal som står i kontrast till västvärldens masskonsumtion och jakt efter vinster.

Källor-
  • Wikipedia
  • NE.se
  • Utkik Religion 7-9

tisdag 24 januari 2017

Fråga 2&4&5&7

2Förklara skillnaden mellan förnybara och ändliga naturresurser.
Ändliga naturresurser är till exempel olja, kol, och gas. För det första så kommer de för eller senare ta slut, för det andra så belastar de klimatet med utökat Koldioxidutsläpp (Co2). Medan förnybara naturresurser som till exempel sol, vind, vatten och jordvärme är klimatvänliga och dessa resurser kommer inte att ta slut.


4 a Vad menar vi med ”hållbar utveckling”?
Eftersom vi på vår planet blir fler och fler och att även de fattiga länderna höjer sin levnadsstandard så måste alla börja tänka miljövänligt så att våra framtida generationer kan ta del av våran planet och dess resurser. När det gäller boende så ska man tänka på att inte bo för stort gärna i passiva miljöhus. Samt så kan man köpa energisnåla hushållsmaskiner och spara på elektriciteten. Som fordon är det bra med kollektivtrafik, cykla eller gå, annars kanske satsa på en elbil. När det gäller mat ska man försöka välja närproducerade och ekologiska livsmedel och man ska försöka att äta vegetariskt flera gånger i veckan. Som vi lever nu handlar vi mycket nya saker hela tiden tillexempel kläder, möbler, heminredning och elektronik. Jag tycker att i framtiden kan man leva mycket mer hållbart om man inte bara köper det senaste sakerna hela tiden utan kanske handlar lite mindre och även begagnat. En viktig sak är även utbildning, hur vi bäst sköter vår miljö tillexempel att man har kontroll hur mycket man fiskar ur haven så att man inte tar slut på resurserna. En viktig del i samhället är att man återvinner så mycket som möjligt av allt avfall. Med hjälp av återvinningen använder vi inte bara jordens resurser igen, vi sparar även ofantliga mängder energi som går åt när man producerar nya produkter ( papper, metaller och plast).

b Förklara hur ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet kan komma i konflikt med varandra.
Med ekologisk hållbarhet menas att det är viktigt att människorna på jorden ska hushålla med de materiella och mänskliga resurserna på jorden så att flera generationer kan nyttja de. Med social hållbarhet menas det att samhällen ska sträva så att de mänskliga rättigheterna uppfylls. Med ekonomiskt hållbarhet menas det att man ska minska fattigdom så att alla ska ha råd att tillgodose sina grundläggande behov i förhållande till jordens andliga resurser. 

Som exempel på ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet är textilindustrin. Tillexempel om man tar en t-shirts från en lågpriskedja så gör det så vi köper flera t-shirts än vad vi behöver. För att frakta t-shirtarna från producenten till butikerna så transporterar vi dessa varor med hjälp av transportmedel som till exempel båt och lastbil som drivs av fossila bränslen. Om man tittar på länderna där textilen tillverkas så använder man oftast energi som är gjort av jordens ändliga resurser till exempel kol och olja. När man tittar på fabrikerna så förekommer barnarbete och det gör att de inte kan gå i skolan och utbilda sig, deras arbetsmiljö kan vara väldigt farlig och det kan vara giftiga produkter som används vid tillverkningen. Det är även ofta långa och dåliga arbetstider, dålig lön och ingen socialsäkerhet. Och det gör att familjerna som jobbar i fabrikerna i dessa fattiga länderna får svårt att klara sig på sin lön för det räcker inte till mat, boende, kläder, utbildning för barnen och de har heller ingen pension. Och de fattiga arbetare i dessa länder kommer inte upp i en acceptabel levnadsstandard. 

tisdag 13 december 2016

Andra Världskriget

1 Redan innan andra världskriget bröt ut 1939 hade Hitler lagt områden under sig. Förklara vad som hade hänt genom att använda följande ord: Saarområdet, Rhenlandet, Österrike, Münchenöverenskommelsen och Molotov–Ribbentrop-pakten?

Efter Versaillesfreden var Saarområdet ockuperat av Frankrike. Saarområdet var ett gammalt tyskt område, enligt fredsbestämmelserna fick folket rösta om vilket land de ville tillhöra. 90% röstade för att återgå till Tyskland, detta var en väldigt stor seger för Adolf Hitler. Saar återförenades med Tyskland år 1935. 
En annan sak som också togs beslut om i Versaillesfreden var att det tyska Reghnandet skulle vara av militariserad. År 1936 lät Hitler hans tyska arméer marschera in i området, där bröt han mot Versaillesfreden bestämmelser på flera olika sätt. En krigsförberedelse av Tysklands armé hade satt igång det tysta. Hitler förde åter igen allmän militärtjänst och samtidigt gav Hitler order om att fly och flotta skulle upprustas. 

Hitler struntade i fredsbestämmelserna framöver i och med att han skulle förklara att Tyskland inte var bunden av Versaillesfreden. Hitler hade också andra mål, det gällde grannländerna, Österrike, Polen och Tjeckoslovakien. Nazisterna ansåg att det tyska folket hade rätt till större mark och det kunde nog leda till krig

Österrike var tidigare en stormakt men det fanns inte så mycket kvar av det. Det landet som bestod av var områden som folk talade tyska. Bestämmelserna i Versaillesfreden förbjöd Österrike att förenas med Tyskland även om det var folket som ville det. Österrike avskaffade Demokratin och landet låg väldigt dåligt till ekonomiskt och det var politiskt oroligt. I och med att de avskaffade demokratin så styrdes landet av förbundskanslern som diktator. 
När de förlorade sin självständighet medverkade ett väldigt starkt nazistparti. De österrikiska nazisterna och de tyska SS-förband rensade oförskämt ut motståndare till samverkan. I mars 1938 lät Hitler tyska arméer att rycka in i landet.Det här ledde till att Hitler kunde hålla en bejublad entre i Wien.

I Tjeckoslovakien fanns det tre folk: tjecker, tyskar och slovaker. I Sudetenland bodde de flesta tyskarna, för det var ett gränsområde till Tyskland och många av dem ville ha förening med Hitlertyskland. Som i Österrike blev det ett bra verktyg för Hitlers politik. Han började ställa vissa krav på Tjeckoslovakien, Hitler ville att de tysktalande Sudetenland skulle anslutas till Tyskland.
På grund av detta så möttes Frankrike, Italien, Tyskland och Storbritannien i München september 1938. Adolf Hitler påstod att efter Sudetenland blivit tyskt så skulle han inte ha flera krav på nya markområden.  Man tog ett beslut att Sudetenland skulle överlämnas till Tyskland, den brittiske premiärministern Neville Chamberlain var övertygad om att freden nu var räddad. Men så blev det inte. Han tog resten av Tjeckoslovakien, inte som han hade lovat. I mars 1939 Blev den tjeckiska delen ett tyskt protektorat (med andra ord området beskyddat av tyskarna). Det som då hände med den Slovakiska delen, var att den blev en tysk lydstat och det här gjorde att en fri, demokratisk stat, mitt i Europa hade nu försvunnit.

Efter allt detta så litade inte Frankrikes och Storbritanniens ledare på Hitler, eftersom han höll inga av hans löften. För att Tysklands båda landområden skulle hänga ihop krävde Hitler att få den polska korridoren och staden Danzig. Hitler lovade både länderna att hjälpa polen. Den oväntade överenskommelsen förvärrade Polens chanser.

Kommunister och Nazister hade länge kämpat mot varandra och detta gjorde så att Hitler och Stalin egentligen var dödsfiender. Molotov–Ribbentrop-pakten slog ner som en bomb, en överenskommelse mellan de båda länderna som betydde att de inte fick anfalla varandra. Detta var Sovjet och Tyskland som delade upp Östeuropa mellan sig. Polen skulle båda länderna dela på.
I och med att Storbritannien hade lovat att hjälpa Polen.Förklarade de krig mot Tyskland den 3 september, eftersom den tyska truppen rullade in över Polens gränser. Det här var en inledning till ett nytt storkrig.



5 Varför blev Stalingrad och el-Alamein vändpunkter i kriget?

Året 1942 brukar kallas vändpunktens år. Det var detta året där vissa slag runt om i världen gjorde att striderna vände. Bland annat blev el-Alamein och Stalingrad stora vändpunkter i kriget. Man tror att Tyskland hade segrat kriget utan de. Tyskland gick på Ryssland, till en början gick intåget bra för Tyskland. Fast när tyskarna kom till Stalingrad så fick de känna på den ryska, hårda vintern som många europeiska ledare fallit mot. En hel tysk trupp ockuperades vid Stalingrad, de oövervinneliga tyskarna besegrades. Efter det här fick den tyska truppen fler förluster staplade på varandra. 
Det skedde ett väldigt viktigt slag i el-Alamein. Churchill den brittiska ledaren, citerade "Före el-Alamein hade vi inte en enda seger, efter el-Alamein hade vi inte ett enda nederlag.” Varför slaget i el-Alamein var så viktigt är för att de resulterade i en seger för Storbritannien. Den andra konsekvensen var att Tyskland trycktes tillbaka i Europa, för att de ville komma åt Suezkanalen som ligger i närheten av el-Alamein.



7 Varför är namnet Quisling känt över hela världen?


Det fanns en politiker i Norge vid namnet Vidkun Quisling. Han var en del av det nazistiska partiet i Norge. Innan krigets början hade han samarbeta med Adolf Hitler, då han styrde Norge ihop med tyskarna när Norge var ockuperad. Vidkun Quisling försökte att göra Norge nationalsocialistiskt och flera noskar vände sig mot regeringen. Flera noskar blev även medlemmar i Hjemmefronten alltså motståndsrörelsen. Folk gjorde upptåt och Vidkun började arrestera, förvisa och han införde fler dödsdomar. Nuförtiden är Vidkun Quisling en beteckning på förrädare och det blev mindre namn som sattes på alla krigsförrädare i Norge. Senare blev Quisling ställd för landsförräderi och blev där av dömd till döden.


8Vad hände i Sydostasien under kriget? Vilka var huvudmotståndarna? Vilka konsekvenser fick president Trumans beslut att fälla atombomben?

Kriget fortsatte i Sydostasien samt i Stilla havet. Japan kontrollerade stora delar men USA säkrade övertaget i kriget till sjöss, sommaren 1944. Numera var den japanska flottan inget hot. Fast det stoppade inte Japan att försvara de landområden som de hade tidigare erövrat. USA hade på våren 1945 nått så långt att möjligheterna att intränga de japanska öarna var väldigt stora. USA’s president beslöt att de skulle släppa de nya bomberna över Japan för att USA ansåg att en invasion skulle bli en lågdragen och blodig historia

USA’s president släppte två nya atombomber i det syfte att Japan skulle sluta och ge upp. I april 1945 då President Roosevelt dog var det efterträdaren Harry S Tuman som beslöt. Om USA använde bomben skulle flera amerikanska soldaters liv sparas, menade han.
Bombplanet Enola Gay släppte den första bomben den 6 augusti 1945 över staden Hiroshima. En tredjedel av stadens 300 000 invånare dödades eller blev skadade och två tredjedelar av alla stadens byggnader förstördes. Som jag nämnde innan så släppte man två olika bomber i Japan.
Den andra släppte man i Nagasaki, tre dagar efter man släppte den i Hiroshima.  Den 15 augusti uttalade den japanska kejsaren för det japanska folket att Japan hade gett upp. Andra världskriget var nu över.


9 Hur påverkades de europeiska kolonierna av kriget?

De som förlorade kolonier liksom Tyskland förlorade kriget och förlorade sina kolonier. Efter kriget blev kolonierna mer frihetssträvande och kolonierna ville bli självständiga. Europa hjälpte kolonierna så de kunde bli självständiga och kolonier bildade partier. Indien blev självständiga men vissa indier ställde frivilligt upp och krigade för England. Under sådana strider kunde befolkningarna i kolonierna utnyttjas som soldater. Kolonierna blev inspirerade av Japan och på det viset blev det så småningom inbördeskrig i de olika kolonierna


11"Kristallnatten" och "den slutgiltiga lösningen" är två begrepp som hör ihop med Förintelsen. Förklara hur.

Natten mellan 9-190 november år 1938 gick Hitlers militärer (nazistiska militären), poliser och civila ut på gatorna, de gjorde något som kallas för pogrom. En blodig och våldsam förföljelse av enfolkgrupp. Det här var det nazisterna höll på med under 30-40 talet. Nazisterna gjorde hemska saker på kristallnatten, de dödade och misshandla judar, förstöra deras hem, affärer och ägodelar. De tvinga de till att begå självmord och de tvingade 20-30 000 judar till koncentrationsläger. på kristallnatten sattes 267 synagogor i lågor och ca 400 judar dödades.
Detta som pågick var tyvärr bara en början av förintelsen. Alltså att ta bort något i detta fallet judar och andra grupper av människor de ansåg vara mindre värda. Tillexempel funktionshindrade människor, romer och så vidare. Man menade att kristallnatten satta igång förintelsen.
Nazisterna skyllde på en judisk kille som var 17 år gammal, han sköt en man i den tyska ambassaden, men killens familj stod i stor fara. Det här är dock inte sant! Nazisterna hade planerat detta sen innan. De tränande människor, ordnat plaster på koncentrationsläger de hade också bestämt vilka soldater som skulle vara på vilka kvarter. Judarna var tvungna att betala 1 milliard mark i skadestånd, för det var ju judarnas fel och inte nazisterna, eller vad tycker ni?
Efter kristallnatten startades förintelsen, då nazisterna letade upp, fängslade, skickade de till koncentrationsläger och dödade judar. Tyvärr så dog ca 6 000 000 judar i förintelsen. 

När man nämner ”den slutliga lösningen” så var det en nazistisk planering. Det var en genomförning av ett systematiskt folkmord på Europas judar. Man ville att judarna (folket) skulle förintats man skulle döda varenda en med metoder från industrin. Man undrar vad man gjorde då. Jo man hämtade de och förde de till koncentrationsläger, getton, uppsamlingsläger och judarna förde man till ett förintelseläger där  vissa judar skildes åt. 
De som var kapabla till att arbeta fick jobba och hoppas på ett lite längre liv än de andra. De andra skickades till duschrum, dock var det inget vanligt vatten man duschade i. Det var en giftig gas som man använde för att gasa ner judarna.
Sedan när man var säker på att all var gasade lastade man ut de och kastade de i bränungnar. Det dödades 5-6 miljoner judar. Mer än hälften dog i Auschwitz-Birkenau, Sobibor, Majdanek, Treblinka, Chelmno och Belzec.


12Resonera kring orsakerna till att inte fler i Europa protesterade mot hur judarna behandlades.

Judarna har varit förföljda sedan medeltiden. Man trodde att det var judarnas fel att Jesus korsfästes, Då började man skylla allt på judarna. Jesus var född inom Judendomen och gick ifrån det. Jesus predikade om alla människors lika värde. Jesus lockade människor till kristendomen. Judarna blev oroliga och rädda eftersom att Jesus fick en sådan stor makt ville man inte benåda han. En sak som gjorde Judarna upprörda var att Jesus sade att han var Messias, Gud sändebud, han som räddar världen. Judarna tyckte att Jesus var som en lögnare

På 1400- talet kunde man bli avrättad och torterad om man inte lämnade judendomen. Och därför blev allt fler kristna, så det var lätt att skylla på judarna. Som man till exempel skyller på muslimer nuförtiden.
Judarna var ett förmöget och duktigt folk. Detta ville man stoppa, judarna fick inte bo där de ville. I lund och Uppsala forskade man på judar skallar, eftersom man trodde att de var ett speciellt folk. I Sverige var det upp till 20% av befolkningen som var antisemiter.
människorna som läste tidningarna kunde inte tro deras ögon, de och om allt som sades och så vidare. Man ville inte ta emot för många flyktingar, många läder misstänkta. 
I Sverige 1938 blev man erbjudna att ta emot minst 100 judiska läkare. Men man ville inte det eftersom man ville inte ha för mycket med det judiska folket att göra, man ville heller inte ha för många judar.
Man kan dra många liknelser från då och nu. Men en av de är att judarna var utsatta under andra världskriget och nu är muslimer det kanske lite mindre. Men man skyller det mesta på dem. En grej jag tycker att man glömmer är att det är inte bara judarna som är ”dåliga” och det är inte bara muslimerna som är ”dåliga”. Det finns något bra och dåligt inom VARJE religion. 

Versaillesfreden

1. Tyskland fick endast ha en mycket liten armé, alla tyska krigsskepp skulle överlämnas till britterna och inga tyska soldater fick finnas i Rhenlandet på gränsen mot Frankrike.

Tyskland fick inte ha en stor arme eftersom på den tiden så var Tyskland en stormakt. Om Tyskland inte hade en stor arme så kunde de inte attackera länder, tillexempel Storbritannien och Frankrike. Ifall man tog bort Tysklands arme så ökade chansen för fred. Detta underlättade mest för Frankrike och England. England hade redan en kamp mot Tyskland, när Tyskland blir av med sin stora arme så blev England den mäktigaste stormakten i världen. England satsade inte lika mycket på kapprustningen (militär) för de kände att de var överlägset bäst. England använde de pengarna på handeln istället, de fixade handelsfartyg istället för krigsfartyg. Massa tyska militärer (vanliga soldater) blev arbetslösa och ville hämnas. Flera i Europa trodde att det aldrig skulle bli ett så här stort krig igen. Ingen flotta, soldater, flygvapen. Inflation hände, Tyskland fick det ännu sämre. En del av Tysklands skulder försvann, när Hitler vann valet i 30-talet. Hitler påbörjade en kapprustning. Han byggde också Autobahn, som är den första motorvägen.
Går snabbt att transportera både till “kriget” och handeln. Hitler tog in soldater men Tyskland fick inte ha några soldater, dock brydde inte England och USA så mycket.


2. Japan fick behålla de områden som landet hade erövrat från Tyskland i Kina.

Tysklands inflytande i Asien minskade och var de hade inte lika mycket som förr. Japan styrde, ett asiatiskt land som var på förbundens sida stora delar av Asien. Dock var det att marken i Kina tillhörde Japan, när andra världskriget bröt ut så var Japan en av de mäktigaste nationerna som stred för axelmakterna. Det här innebar att de krigade med tyskarna och då hade alltså Japan bytt sida. Förbunden gav Tysklands mark i Kina till ett land som skulle strida mot de i det nästkommande världskriget.



 3. Tyskland fick avstå stora områden till Polen och Danmark.

Tysklands markminskning kom i samband med deras extrema skadestånd. Det här var för att de  skulle minska Tysklands makt så mycket som möjligt.När ett land förlorade ett krig var de tvungna att betala skadestånd till det vinnande landet. Trots om det förlorande landet startade kriget eller om de blev attackerat. Skadeståndet kom inte bara i form av pengar. Man var också tvungen att ge andra länder en hel del mark. Detta var exakt det som hände när Polen och Danmark fick tillbaks stora områden som de tyckte var deras. Polen fick till 53 000 kvadratkilometer och Danmark fick över 4000 km tillbaka från Tyskland.

måndag 7 november 2016

Jugoslavien-konflikten 1991–2008

Jugoslavien hur det bildades:
Jugoslavien bildades efter första världskriget, landet bestod av en federation av sex delstater. Männsikor som hade olika språk, traditioner och religioner. Flesta av dem folk talade olika sydslaviska språk som inte skiljer sig så mycket mer från varandra än svenska, norska och danska gör. Senare efter medeltiden har det dock av historiska skäl funnits uppdelning mellan folken i Jugoslavien. De flesta serberna, montenegrinerna och makedonierna oftast är ortodoxt kristna, medan de flesta kroater och slovener är katoliker. Många av bosnierna är muslimer. Bortsett från dessa folkgrupper med sydslaviska språk fanns det också judar, romer och albaner. 

Ustaša och Kroatien under andra världskriget:
Det kom upp en ide att skapa ett gemensamt ”sydslaviskt” land för dessa människor som kom från flera olika håll. Nationalistiska serber hade länge velat ha ett större land där alla serber fanns samlade och många av dem såg Jugoslavien som en sådan möjlighet. Tyvärr var inte alla lika nöjda och glada åt den nya gemensamma staten. Det fanns en nationalistisk och fascistisk organisation som hette Ustaša som bildades i Kroatien 1929. Under det andra världskriget samarbetade Ustaša med de tyska Nazisterna. Med tysk hjälp skapade de tillfälligt en kroatisk stat vilket bestod av Bosnien. Där i Bosnien utförde beväpnade Ustašamedlemmar tillsammans med tyska soldater övergrepp på den del av befolkningen som de inte ville ha kvar i sitt nya land. Romer, serber och judar mördades på plats eller fördes till nazisternas utrotningsläger.


De yttre gränserna visar hur Jugoslavien såg ut mellan 1919 och 1991.
Efter alla krig och konflikter från 1992 till 2008 uppstod sju självständiga stater.
I de flesta av dessa lever dock stora grupper människor från något av de andra folken i före detta Jugoslavien. 
I Bosnien-Hercegovina finns exempelvis många serber och kroater vid sidan av bosnierna.





Därefter Tyskland hade förlorat kriget gav de serbiska motståndsmännen revansch för övergreppen. Nu var det istället tusentals kroater som dödades. Många av dem som drabbades av revanschen hade själva aldrig varit medlemmar i Ustaša eller deltagit i förbrytelserna mot de andra folken under kriget.


Krigen på 1990-talet:
En följd av de ökade motsättningarna i Jugoslavien var att regeringarna i Kroatien och Slovenien förklarade sig självständiga i juni 1991. Detta här vägrade Milošević och den jugoslaviska centralregeringen i Serbien att acceptera och ett krig utbröt. I ett helt år rasade striderna, särskilt i södra Kroatien där det var bebott av många serber. USA och EU förklarade att man tyckte att Slovenien och Kroatien borde vara självständiga stater. FN sände också en särskild fredsbevarande trupp till området och till slut minskade kriget ut. Men när sedan också regeringarna i Bosnien och i Makedonien förklarade sig självständiga 1992 uppstod det nya konflikter. Serbien godtog Makedoniens självständighet, men inte Bosniens. En av dessa anledningar till det var ett en stor andel av Bosniens befolkning var serber. I det krig som följde drabbades trupper mycket hårt. Genom så kallad etnisk rensning tvingade soldater på båda sidor människor att lämna sina hem. Deras mål var att så stora områden som möjligt skulle tillhöra den egna folkgruppen. De människor som inte hann fly spärrades in i koncentrationsläger och många mördades. Deras största stad Sarajevo belägrades av serbiska trupper och besköts med granater i flera år. Tiotusentals kvinnor utsattes för våldtäckt. Kriget slutade först när FN gav Nato och USA i uppdrag att bomba de serbiska trupperna hösten 1995.


Kosovokonflikten 1995–2008:
Efter 1995 blossade våldet åter upp, nu i Kosovo som hört till Serbien sen början av 1900-talet. Men där majoriteten av deras befolkning var albaner. När en albansk gerillagrupp* (T.ex en grupp/organisation som krigar inte själva landet som krigar. Landet kanske vill ha fred medan dessa krigar och förstör) Försökte ta kontroll över området med målet att skapa en egen stat i Kosovo svarade den serbiska regeringen med att skicka sin trupp. Stor del av den albanska befolkningen hann fly innan FN-ledda trupper och flyganfall mot Serbiens huvudstad Belgrad återigen tvingade fram ett slut på striderna. Utan FN:s övervakning skulle antagligen strider starta igen både här och på flera andra ställen i före detta Jugoslavien. År 2008 utropares den självständiga staten Kosovo av albaner som hade stannar kvar eller återvänt till deras land efter att striderna hade tagit slut. Denna stat erkänns inte av alla länder men Sverige tillhör dem som har gjort det. Flera av ledarna i de olika trupperna har ställts till ansvar vid den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag och dömts till långa fängelsestraff för brott mot mänskligheten.Biljana Plavšić som tidigare var president i den bosnien-serbiska republiken dömdes till elva års fängelse för brott mot mänskligheten.


Jugoslavienkrigens facit:
Jugoslaviska federationens sex delstater har därmed sju nya självständiga, men ganska små stater bildats på Balkanhalvön. Det beräknas att över tiotusentals kvinnor har blivit utsatta för våldtäckt. Omkring 80 000 personer sammanlagt från Jugoslavien sökte skydd undan kriget i Sverige. Beräkningar visar att minst
100 000 människor dödades och att mer än två miljoner människor drevs på flykt under Jugoslavienkrigen. 



Bosniens Romeo och Julia:
Bosko och Admira kom att kallas även Bosniens Romeo och Julia eftersom deras kärlek blev omöjlig i krigens Jugoslavien. Han var serb och ortodoxt kristen medan hon bosnisk muslim. De sköts ihjäl av krypskyttar då de försökte ta sig ut ur Sarajevo under stadens belägring 1993. Deras döda kroppar blev liggande länge på gatan eftersom ingen vågade ta bort dem. De blev 25 år gamla, man säger om de hade klarat sig skulle de ha rest till något annat land där de kunde fortsätta att leva tillsammans.

Källförteckning:
Nationalencyklopedin,  NE är riktad mot företag, skolor, privatpersoner. Ne är en säker sida eftersom Lunds kommun rekommenderar denna eftersom sidan är granskad  . All fakta som står på sidan är granskad av personer som är utbildade och jobbar inom ämnet och därför är faktan trovärdig. Man har använt det för att granska sin information så den stämmer. Det som står  på NE uppdateras väldigt ofta.

Gleerups Utkik Historia 7-9 (Jugoslavien-konflikten 1991–2008)
Detta är boken som är en av våra läromedel som vi använder oss av i skolan och skolan anser att denna källan är trovärdig. Gleerups Utkik Historia är skriven av personer som är utbildade och dem vet vad de skriver om. Informationen som stod på NE stämmer med det som står i boken. Så eftersom NE är en trovärdig källa så anser jag också boken som det.

2 faktaböcker från Gert Alfh (lärare på Gunnesboskolan)

Det är läromedel man får av en utbildad lärare och de bör vara trovärdig eftersom jag ska använda dem till denna fördjupning uppgiften. 

Bild tagen från Gleerups Utkik Historia 7-9 (Jugoslavien-konflikten 1991–2008)

tisdag 27 september 2016

Resonera om orsakerna till första världskriget

Innan det första världskriget så fanns det många som arbetade för fred. De kallades för pacifister. Pacifisternas mål var att länderna skulle fokusera på att arbeta med att utveckla sitt samhället. Strid var var bara slöseri med resurser och tid och det var bara onödigt. Det fanns en annan folksamling som inte heller ville ha krig och det var företagarna. Många andra hade affärskontrakt med andra länder. Och om det blev krig så skulle det inte fungera. En stor organisation bildades bland dem som arbetade. Organisationen hette Socialisternationalen. Man planerade om att förhindra framtida strider och planerade och förberedde sig för stora strejker. Det blev att länderna inte kunde strida eftersom arbetarna var i strejk och det går inte att strida när arbetarna vägrar att arbeta.

Nationalismen-
Jag tycker och tror att nationalismen var en annan orsak till strid. Nationalism är ett begrepp som betyder att ett folk med samma språk och samma traditioner osv har rätt till ett eget land. Det är ju dock solklart från min synvinkel fast det skapade bråk. Under strid hade tyskarna vunnit franska marker men Frankrike tyckte att tyskarna skulle ge tillbaka marken men det ville tyskarna inte. Det blev bråk eftersom nationalister ville bli självständiga men stormakterna ville inte släppa dem. Det var ett litet tal rika men (absolut inga kvinnor) som hade rösträtt, dem som styrde kunde då fatta egna beslut utan att lyssna på folkets åsikter om att strida. Med andra ord så var Europas länder var inga demokratiska länder.


Allianserna-
Inför krigsutbrottet 1914 bildades 2 allianser. Det bildades Enheten (Frankrike och  Storbritannien) och Centralmakterna (Tyskland och Österrike-Ungern). Om det skulle bli strid så kunde man inte gå emot alla andra länder ensam. Det är därför länderna slog ihop sig med dem länderna som dem tyckte var mest pålitliga. Under striden kom och försvann länder i dem två allianserna. Dem gjorde att det inte var så spänt mellan de länder som kom me i alliansen. Men det blev mer spänt mellan allianserna. Man bråkade om kolonierna så man spådde att det enkelt att det skulle bli strid så man bildade allianserna för att rädslan var så stor.


Skotten i Sarajevo den 28 juni 1914-
Skotten i Sarajevo är en väldigt viktig händelse. Det var då att den 28 juni 1914 dödades den österrikiske tronföljaren Franz Ferdinand och hans hustru Sophie när dem besökte Sarajevo. Den 19-årige mannen som hade mördat dem var en medlem av Svarta handen, en nationalistisk terrororganisation från Serbien. Dem ville att Bosnien skulle tillhöra ett ”Stor-Serbien” istället för att tillhöra Österrike-Ungern.  Österrike-Ungerns regering som satt i huvudstaden Wien uppfattade den serbiska nationalismen som ett hot som kunde splittra Österrike-Ungern. Eftersom om Serbien skulle ta över Bosnien så skulle dem andra länderna ta sig ut ur Österrike-Ungern och bilda egna självständiga stater. Enligt dem i Wien så hade inte Serbiens regering inte hade gjort tillräckligt för att sätta stop dör Svarta handen. Och eftersom allt detta hade skett så ville den österrikiska kejsaren straffa Serbien med en strid.
Imperialism och kapprustning-
En viktig konfliktorsak var imperialismen. Imperialismen betyder att de europeiska stormakternas regeringar tävlade om att ta över kolonier i Afrika och Asien. När länder skulle skydda sina kolonier och den lönsamma handeln lät de imperialistiska staternas regeringar bygga krigsfartyg. Tyskland hade väldigt många stora krigsskepp som hotade dem brittiskas position även om britterna hade världens största och mäktigaste flotta. Men dem satsade på ett ännu bättre skepp och det var så kapprustningen var igång. För varje år som gick så kärvade man bättre och större kanoner och dessutom fler soldater till armén.


Källor: So-rummet, NE.se och Utkik Historia

söndag 29 maj 2016

Land-analys

Rikt- Cypern, 1 153 058 (2014)

Fattigt- Senegal, 14 548 171 (2014)


Fakta om landet:

Cypern- Cypern ligger i Medelhavet. Ön har Turkiet, Irak, Egypten och lite Grekland om sig. Deras yta är 9251 kvadratkilometer och det mättes 2015. Cypern är den tredje största ö i medelhavet fast Cypern är mindre än Östergötland. Deras klimat är typiskt medelhavsklimat. Heta och torra somrar och milda och fuktiga vintrar. Den mesta nederbörden kommer i november till mars. Kyreniabergen har tunna jordlager och i Troodosmassivet är det tätare växtlighet som täcks av barrskog. Mellan bergen så är de slättland Mesaoria i öster och Morfouslätten i väster och där är det bra odlingsmarker. Från Troodosmassivet rinner om vintern en del mindre floder som helt torkar ut om sommaren. Befolkningstätheten i Cypern är 125 personer per kvadratkilometer och det undersökte dem år 2014.

Sengal- Senegal ligger i Västafrika. Ytan är 196 722 kvadratkilometer och det mättes 2015. Klimatet i norra Senegal är halvtorrt och vid kusten på vintern är det förhållandevis svalt. Men i söder är det betydligt hetare och fuktigare. Deras regnperiod varar som längst juni till oktober. I norra Senegal är det halvöken och savanner. I söder växer det dock mycket och det finns även regnskog inåt i landet. Befolkningstätheten i Senegal är 76 Personer per kvadratkilometer och detta undersökte man år 2014.



















HDI – mänskligt utvecklingsindex

Hur placerar sig de länder ni valt att jämföra på HDI–rankningen?







Dra slutsatser – gör en analys
När ni är färdiga med er jämförelse av de fakta ni tagit fram om de båda länderna är det dags att dra slutsatser från er undersökning. Vad är typiskt för ett rikt land? Vad är typiskt för ett fattigt land?


Saker man har sett under detta är att i dem rika länderna så är födelsetalen och dödstalen lägre. I dem fattigare länderna har de betydligt högre befolkningstillväxt. Människorna i de fattigare länderna har kortare livslängd. Både dem fattigas BNP och BNI är bara en bråkdel av vad dem rika har. Fattiga länder förbrukar betydligt mindre energi än dem rika. Dem rika har också mycket högre BDI än dem fattiga. Med detta kan man säga att dem rika har högre utbildning, längre livstid och betydligt högre BNP(inkomst).

Vad behöver förändras för att människorna i ett fattigt land ska få bättre livsvillkor? 


För att dem fattiga länderna ska få det bättre så behöver man infrastruktur med andra ord att man bygger vägar, bostäder, skolor, sjukhus och efter hand så kommer det andra saker som tex mataffärer. Att alla går i skolan och får en bra utbildning som man har rätt till att få. Viktigt också att man fixar rent vatten till dem fattiga länder som behöver det. Och man ska hjälpa dem länder som är fattiga så dem inte behöver fly både på grund av krig, fattigdom med mera.


Källor
* Landguiden
* SO-rummet
* Globalis
Frågor1-3              

  1. Vad är typiskt för ett i-land?
Svar: Typiskt för ett i-land är att större delen av befolkningen bor i städer och att dem har hög BNP. De flesta har gått i skolan som barn och har fått en bra skolutbildning. Det är ofta låg spädbarnsdödlighet och låg befolkningsökning. I-land har även hög medellivslängd och det är en liten skillnad mellan. Ett i-land är ofta rika länder. I ett i-land är det inte jordburk och landsbruket som dominerar. De flesta länderna ligger på norra halvklotet men det finns undantag tex Nya Zeeland och Australien ligger på södra halvklotet och är industriländer. De flesta i i-landen jobbar med industri- och servicearbeten.

2.a.Vad är typiskt för ett u-land?
Svar: U-land är fattiga länder och typiskt för dem är att landet är dåligt uppbyggt och att det är hög befolkningstillväxt. Ordet U-land står för två olika saker. Från början var det för "underutvecklat land”, men nu för tiden brukar man säga ”utvecklingsland”. Många bor på landet och i u-land är det jordbruk och landsbruket som dominerar. kännetecken  för u-land är en outvecklad industri, råvaruexport, jakt, överbefolkning,fiske och en stor del av ekonmin baseras på jordbruk. Anledningen är att de fattigare länderna till största delen ligger på södra halvklotet eller så ligger det i tropikerna. Men medan att dem länderna som har lyckats som dem flesta är i-land historiskt sett funnits i den norra tempererade zonen. Två stora undantag är NyaZeeland och Australien som ligger på det södra halvklotet och är högt utvecklade i-länder.


b. Försök förklara varför u-länderna är fattiga.
Svar: Jag har förklarat lite om detta i 2a men det är därför dem har inte utvecklas som i-länder, dem länder som har lyckats har man sett att de historiskt funnits i den norra tempererade zonen. Anledningen är att de fattigare länderna till största delen ligger på södra halvklotet eller så ligger de i tropikerna. Och dem flesta länder som har lyckats ligger på norra halvklotet.

3. 
a.Vad är det för skillnad mellan att mäta välstånd i BNI per capita och HDI?
Svar: BNI/ Bruttonationalinkomst - Ett mått för den totala produktionen av varor och tjänster i ett land.

HDI/ Index- för mänsklig utveckling- Mäter ländernas genomsnittliga resultat inom tre grundläggande områden 
  1. Förväntad livslängd 
  2. Utbildning
  3. Inkomst

Skillnad- BNI tar bara hänsyn till den totala produktionen i ett land. HDI tar även hänsyn till livslängden och utbildningen.

b. Hur räknas HDI-index fram?
Svar: Definitionen för mänsklig utveckling är ett långt liv, kunskap och en god levnadsstandard. Indexet mäter från 0 till 1, där 0 är sämst och 1 är bäst.


tisdag 9 februari 2016

Plikt och konsekvensetik

Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?

Ja, enligt konsekvensetiken: För annars så kan man själv få konsekvenser om läraren ser och tror att man själv har skrivit av personen medan det var den andra som skrev av det du skrev. Men det beror också på vem personen är.

Nej, enligt konsekvensetiken: För att om man säger till läraren och det kommer ut att de va jag som berättade för läraren. Och om personen är populär så kanske hens kompisar går emot en. Och då kan de gå illa för mig jag kan bli mobbad och så vidare.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en skolplikt som säger om någon fuskar så ska man säga det till läraren för det är inte rätt att fuska.

Nej, enligt pliktetiken: Man har en plikt att inte skvallra och en plikt att man ska vara snäll mot sin kompis o det kanske bara var en engångsgrej.

Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja för att annars kan folk skratta bakom hens rygg utan att hen vet det. Kompisen kan få reda på att man ljög om att man sa att hens tröja var fin.

Nej, enligt konsekvensetiken: Eftersom kompisens självförtroende kan sänkas o det är kanske hens smak. Kompisen blir ledsen så hen vågar inte ha den även om den kan vara väldigt viktigt. Säg vad du vill att andra ska säga till dig.

Ja, enligt pliktetiken: kompisen litar nog på mig o vill inte ljuga. Som kompis är det din plikt att säga för du vill inte att din kompis ska gå runt med en ful tröja.

Nej, enligt pliktetiken: En regel att man inte ska vara taskig mot sin kompis. Man kan dra en vit lögn. Och en ful tröja sa inte påverka vänskapen.


Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings­­- 
läg­ret nästa sommar?

Ja, enligt konsekvensetiken: Hen kanske blir sur även om hen inte har samlat in pengar. Om hen är en bra spelare/ en viktig spelare och dem kan förlora utan honom. Alla kanske inte har bra ekonomi och man vet aldrig vad personen har för anledning för han hen inte har samlat in pengar.

Nej, enligt konsekvensetiken: För det hade varit orättvist för att dem andra har samlat in pengar för en annan spelare och kan inte göra andra saker utan måste betala för den spelaren. I framtiden kanske flera personer kommer att sluta samla in pengar o tillslut så kommer dem inte kunna åka på något läger.

Ja, enligt pliktetiken: Ett lag ska stå upp mot varandra och man har en plikt med att alla ska få följa och att folk ska inte kännas utanför. Folk kan ha olika problem som tillexempel ekonomiska problem.

Nej, enligt pliktetiken: Har inte följt en regel och därför borde man inte få följa med.

Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja eftersom man kan hjälpa den personen o göra en god gärning.

Nej, enligt konsekvensetiken: Nej eftersom du kan behöva dem pengarna senare. Och man vet aldrig om dem sitter där för att få extra pengar liksom dem kan redan ha mycket pengar.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en vänlighets plikt med att vara vänlig mot andra och i detta tillfället så kan man väl vara lite extra vänlig o ge dem lite pengar. 


Nej, enligt pliktetiken: Det finns ingen bestämd regel att man ska hjälpa andra som har det sämre.

fredag 5 juni 2015

Lag och rätt

  1. Nej vi  tycker inte det är rätt för att dem inte startat ett bråk och istället borde som säga till någon vuxen. Dem kunde istället protesterat för att krossa fönster eller skriva ett inlägg.

2) Dem lagar som finns nu. Att alla länder ska få dricka vid samma ålder tex 18 år. Och att alla ska vara lika gamla när de kan ta körkort. Att alla ställen som säljer cigg ska ha samma åldersgräns när dem säljer cigg tex 16år. Att kontrollera vad affärer säljer. 

3)Cykla utan hjälm vid tidigare ålder tex 12-14 år.

4) Om en person misstänks för ett brott som kan ge fängelse får polisen gripa personen. Polisen måste efter det inom 12 timmar ta kontakt med en åklagare för att få personen anhållen. Man kan inte vara anhållen hur länge som helst. Senast klockan 12 den tredje dagen måste åklagaren fatta ett beslut om han eller hon ska släppas fri eller begäras häktad.

5)Huvudförhandling-Rättegång.

  1. Alla ska få möjlighet till en rättvis rättegång.Om den e offentlig kan allmänheten se att den går rätt till. dessutom kan den tilltalades (anklagade) och målsägande vänner, bekanta och släktingar var där.
  2. Inte offentliga brott är Sexualbrott, Barn och ungdomar, Rikets Säkerhet.

6) Man överklagar domen. Båda parterna kan överklaga

7) Tvistemål
Vid försäljning om det blir/är fel på det köpta.
Arv när ngn dött finns det en eller flera arvtagare dem kanske inte kommer överens.
Skilsmässa:
1 Bouppdelning=de saker som finns i hushållet.
2 Vårdnaden om barn.

8) 8. Ungdomar brott
Ungdomsvårdsskolor bor på skolan
teori   —
               Utbildning, drogfria, samtalshjälp (psykolog) 15 - 19 ungdomstjänst, socialtjänsten, fosterhem
Praktik — 


Ungdomsvårdsskolor kan vara sluten eller öppen.

Om man flyr från ungdomsvårdsskolor så hamnar du i ungdomsfängelse eller om du är 18 så hamnar man i fängelse.

rymmer för kärlek eller droger.

Sluten ungdomsfängelse- grövre brott eller upprepande brott. 18-20 år. Ej träffa återfallsförbrytare. Inlåst på ett rum. Det finns samma hjälp som ungdomsvårdsskolor

Under 15 år

böter, Ungdomstjänst, socialtjänsten kopplas in, Samtal vårdnadshavare, barn, soc, fosterhem, registreras i register

9) Det finns många anledningar att människor blir straffade. Tillexempel att man ska bli rädd för den kriminella världen och att man ska vara rädd för att bli straffad. Om brottslingen har skadat någon och straffet går ut på att brottslingen få tillbaka för att dumt den har gjort.

12) De som sitter i fängelse erbjuds med hjälp att förbereda sig inför sitt nya liv efter fängelset. Tex om man har drogat så kan man få hjälp med att få bort alla droger som man har i kroppen. Eller om man aldrig hann gå ut gymnasium så kan man få hjälp och få utbildning.

13) Jag är emot dödstraff för att även om man har dödat någon så är det ingen bra lösning att döda någon. Att döda är aldrig en bra lösning.Men om man har dödat någon är det inte bättre att förbättra personen än att döda personen. Men om jag har dödat någon och jag döms till dödsstraff och någon dödar mig då. För om den dödar mig borde den också få dödsstraff och så gör man så om och om igen tills det inte finns några människor kvar på jorden. Jag tycker det är bättre att förbättra personen och lära den sin läxa istället för att döda personen.

14)
I  ) Åtala - När åklagaren vill att det ska bli rättegång.
 J  ) Ed - När ett vittne svär på att man ska säga all sanning.
K ) Mened - När ett vittne ljuger i rättegången. Man kan få över 3 års fängelse.
L ) Häkta - När det finns tillräckligt med bevis för att det ska kunna bli en rättegång blir den misstänkte häktad.
M ) Villkorlig dom - Den som är dömd släpps fri och får inget straff. Men om personen skulle begå ett brott igen så kommer personen bli straffad.
N ) Rättpsykiatrisk vård - Om man begår ett brott men av en anledning att man inte är helt frisk så kan man dömas till vård istället.
O ) Civil olydnad - Man bryter mot lagen för något man tycker är rätt. Det händer ofta i grupper.

P ) Huvudförhandling - Rättegång.