torsdag 12 februari 2015

Hattarna

Vit Hatt: Den som har skrivit boken heter Per Brinkemo och Ahmed Hassan Ali. Den gavs ut år 2004.

Gul Hatt: Det som var bra med boken var att han kom hem till Sverige och att han så ånga tog hand om han.

Svart Hatt: Det som inte är bra är att pappan slår Ahmed och att han har all makt och att ingen förutom Ahmed vågar säga till honom. Men när han gör det så blir han bara mer slagen. En annan dålig sak är att de lämnar Ahmed i Somalia och bara struntar i honom.

Röd Hatt: 1. När jag läste att han blev ofta slagen så tyckte jag synd om honom och tänkte på hur bra har det och att man inte ska klaga på det man har för det finns så många som har det vänner än en själv.
        2. När jag läste att han blev dumpad så kände jag att det var sjukt synd om han och jag tänkte att om jag skulle ha varit  i den situationen.
 3. När jag läste att han inte gav upp utan att han trodde att han skulle kunna komma tillbaka till Sverige så kände jag hur stark han var att han inte bröt ihop. Jag tror om jag skulle varit i samma situation så skulle jag nog inte ha klarat det så bra som han gjorde det.
Grön Hatt: 
1.Stark som en oxe. För att han inte slutade kämpa för det han trodde på.
2.Klok som en uggla.För det var väldigt smart av han att ta sig från Somalia hem till Sverige genom att stanna så länge i Etiopien.
3.Hungrig som en varg. Ett tag så hade han inte råd med så mycket mat.
4.Listig som en räv. Han var väldig listig genom att jobba och planera så han skulle kunna komma tillbaka till Sverige.
5.Arg som ett bi. Han var väldigt arg när han fick reda på att han hade blivit dumpad.

Blå Hatt:  Somalia
 Ifall man gör något dåligt så blir man slagen. Och om man inte gör eller lever som man gör i Somalia så finns det en risk att man kan bli tillbaka lurad till Somalia. Så man ska lära sig att leva som någon från Somalia. Det är alltid männen som bestämmer. Om man säger emot männen så kan man bli slagen eller andra saker som jag inte tycker är okej.

        Sverige

Ifall man gör något dåligt så får man en tillsägelse eller så för man kanske mobilförbud. Man blir inte bortskickad som man kan göra i andra kulturer. Man tycker att man ska vara sig själv och inte leva som andra vill att man ska leva. Alla har en rätt att få höras och kunna bestämma lite. Det är viktigt att allas tanke får höras. Man har inte någon speciell person som bestämmer över vad alla ska och får göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar