fredag 18 mars 2016

My Practical Experience Week By Maja Krone

I have been at Lergökens Kindergarten. My friend Aisa's mom work at Lergöken and I wanted to be at a kindergarten . I asked her mom and she said it was okay. Some good stuff was that the people who worked there were really kind and the kids were really cute and kind. Some bad stuff was the kids were gross when they ate. This job is something that I could do because the  people were nice and the kids were really cute and kind.

fredag 12 februari 2016

Min Novell

Popularitet


Jag trodde inte att han var så snäll, generös och jag trodde verkligen inte att han hade en sådan stil och att han var så rolig. Men det var nog de andra som hade gjort honom så. De hade förlöjligat honom och hade gjort honom osynlig. Jag hade hört att han var väldigt populär innan och att han hade en massa märkeskläder men att han hade visat en annan av sina sidor. Att han var smart och det tyckte de var konstigt för han var VÄLDIGT smart. Så de sänkte hans status och han valde själv att byta stil i skolan och inte ha märkeskläder utan vanliga märken som H&M. Men saken var om de fick reda på att jag hängde med Kevin så kommer de att sänka min status och det vill jag heller inte men jag vill ändå vara vän med Kevin. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig så elak mot Kevin eftersom jag har ju bett honom att inte prata med mig i skolan inför alla. Och han skrev bara eller om han visste att ingen var där eller om han visste att ingen skulle komma så pratade han med mig och det var okej.

Jag hittade inte någon av mina vänner i matsalen så jag satte mig med Kevin eftersom han var själv. Efter vi har suttit där i sju minuter och pratat så kom dem. William, Larz, Emma, Stella och Samuel. Dem gick fram till mig
  • Amanda varför sitter du med honom.
Jag visste inte vad jag skulle säga för att inte vara elak mot Kevin men jag ville inte visa att jag var vän med Kevin. Så jag spottade det ur mig!
  • Ehh visste ju inte var ni var så satte mig vid någon och ni såg ju hur de gick…
  • kom nu vi går och sätter oss vid de runda bordet, sa William och Amanda.
Medans vi gick till de runda bordet så vände jag mig om och såg lite ledsen ut medans jag kollade på Kevin som hängde med huvudet och såg sårad ut. De frågade mig hur det var att sitta med Kevin och jag var tvungen att ljuga även om jag verkligen inte ville det för Kevin är en riktigt bra kille. Jag sa att det var tråkigare än en matematiklektion och att han bara satt helt tyst och att det var riktigt pinsamt. Dem frågade mig rätt så ofta om jag ville vara med dem efter skolan men jag sa att jag var tvungen att plugga eller att vi skulle iväg osv. Men jag gick oftast hem till Kevin eller vad vi nu hade bestämt.


En dag efter skolan frågade Kevin om jag ville följa med honom hem för han skulle visa något viktigt som ingen annan visste och jag sa ja. Så jag följde med honom hem och vi brukade alltid vara där nere. Men han bad mig att följa med honom upp till hans rum. Han öppnade dörren och jag trodde att jag hade kommit in i en populär och rik killes rum. Jag hade inte direkt tänkt på hans hus så mycket även om de fanns jättemycket dyra saker men när jag kom in i rummet så såg jag massa saker som jag inte trodde om honom. Det var massa matchens lirare saker i fotboll och massa pokaler och medaljer. Sen så öppnade han en dörr med ett lås och där inne fanns det jättemycket kläder tillexempel som Morris, Gant, Lexington och så vidare.

Vi går ut till ett ställe som ingen brukar vara på förutom vi. Vi är där i en kvart, pratar och har bara allmänt roligt.När jag är med Kevin känns det bara som att jag kan helt och hållet vara mig själv. Och det är så skönt! Det känns som att båda gillar varandra mer än vänner men vi båda vet att det inte kommer att funka på grund av mina vänner.
  • vad håller du på med Amanda varför är du med honom? säger William som kom från ingenstans.
Jag vet inte vad jag ska säga.
  • Ja jag är med Kevin vad spelar det för roll? Han är riktigt härlig och rolig och så vidare! Bara för att han är smart så behöver inte ni döma honom! Bara för att han är smart så är han inte en plugghäst! Och ni vet inte hur coola saker han har hemma han inte bara sådana basic saker utan har tex Morris, Lexington, Gant och så vidare. Han har också matchens lirare i fotboll så han är bra inte dålig varför gör ni såhär? säger jag sur och ärlig.
  • Han är inte som oss och vi märker att du inte är det längre så sorry du är inte med i vårt gäng, sa Samuel
Efter Samuel sa det så går dem. Efter det föll tårarna. Och Kevin kommer fram och kramar mig och säger att allting kommer att bli bra och att han aldrig kommer att lämna mig. Jag kollar upp mot honom han tar bort tårarna och kollar i mina ögon och tillslut så lutar han sig ner och kysser mig. Efter det så förklarar han att han har känt såhär länge och han har drömt om att få detta tillfället att kyssa mig. Efter det så tilläger jag att jag har också känt såhär väldigt länge men har inte vågat och säger förlåt medans han säger att det är okej. Nästa dag i skolan så kollar jag igen efter Kevin med hans basickläder men hittar inte honom. Efter ett tag så känner jag någon som kommer bakifrån mig och kramar mig. Jag vänder mig om och ser att det är Kevin. Han säger, jag tänker inte gömma vem jag är och hur jag känner så han ska provspela för fotbollslaget och han kommer med sina märkeskläder.


Efter en månad så frågar Kevin om jag kan komma till honom och självklart så säger jag ja och går till honom. Han har en liten present med sig och frågar mig om jag vill bli tillsammans med honom och jag säger JA utan att tveka. Han kysser mig och sen ber han mig att öppna presneten. Det är ett halsband gjort av guld där det är ett stort K. Han säger det är för att när jag har den på mig ska jag tänka på honom och tänka att han alltid är med mig även om han verkligen inte är det. Jag bryr mig inte om dem andra jag har det mycket bättre utan dem. Jag behöver inte vara så fake och kan vara mig själv.

Efter två månader så kommer hela gänget fram till mig och Kevin och frågar och säger vad dem känner. Det är Stella som pratar och säger,
  • Förlåt! Vi var väldigt dumma från början Kevin är en bra kille och att vi är väldigt ledsna för att vi gjorde dig “osynlig” och vi ber er om en till chans för vi vill verkligen att vi ska vara vänner och hänga och så vidare, säger Stella.
Kevin nickar och jag säger att det är okej så nu är “gänget” tillbaka jag, Kevin, Stella, William, Samuel, Emma och Larz.


Nu sitter jag, Stella och Emma och kollar på Larz, William, Kevin och Samuel när dem spelar fotboll. Allt är nu som förut.

tisdag 9 februari 2016

Plikt och konsekvensetik

Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?

Ja, enligt konsekvensetiken: För annars så kan man själv få konsekvenser om läraren ser och tror att man själv har skrivit av personen medan det var den andra som skrev av det du skrev. Men det beror också på vem personen är.

Nej, enligt konsekvensetiken: För att om man säger till läraren och det kommer ut att de va jag som berättade för läraren. Och om personen är populär så kanske hens kompisar går emot en. Och då kan de gå illa för mig jag kan bli mobbad och så vidare.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en skolplikt som säger om någon fuskar så ska man säga det till läraren för det är inte rätt att fuska.

Nej, enligt pliktetiken: Man har en plikt att inte skvallra och en plikt att man ska vara snäll mot sin kompis o det kanske bara var en engångsgrej.

Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja för att annars kan folk skratta bakom hens rygg utan att hen vet det. Kompisen kan få reda på att man ljög om att man sa att hens tröja var fin.

Nej, enligt konsekvensetiken: Eftersom kompisens självförtroende kan sänkas o det är kanske hens smak. Kompisen blir ledsen så hen vågar inte ha den även om den kan vara väldigt viktigt. Säg vad du vill att andra ska säga till dig.

Ja, enligt pliktetiken: kompisen litar nog på mig o vill inte ljuga. Som kompis är det din plikt att säga för du vill inte att din kompis ska gå runt med en ful tröja.

Nej, enligt pliktetiken: En regel att man inte ska vara taskig mot sin kompis. Man kan dra en vit lögn. Och en ful tröja sa inte påverka vänskapen.


Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings­­- 
läg­ret nästa sommar?

Ja, enligt konsekvensetiken: Hen kanske blir sur även om hen inte har samlat in pengar. Om hen är en bra spelare/ en viktig spelare och dem kan förlora utan honom. Alla kanske inte har bra ekonomi och man vet aldrig vad personen har för anledning för han hen inte har samlat in pengar.

Nej, enligt konsekvensetiken: För det hade varit orättvist för att dem andra har samlat in pengar för en annan spelare och kan inte göra andra saker utan måste betala för den spelaren. I framtiden kanske flera personer kommer att sluta samla in pengar o tillslut så kommer dem inte kunna åka på något läger.

Ja, enligt pliktetiken: Ett lag ska stå upp mot varandra och man har en plikt med att alla ska få följa och att folk ska inte kännas utanför. Folk kan ha olika problem som tillexempel ekonomiska problem.

Nej, enligt pliktetiken: Har inte följt en regel och därför borde man inte få följa med.

Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja eftersom man kan hjälpa den personen o göra en god gärning.

Nej, enligt konsekvensetiken: Nej eftersom du kan behöva dem pengarna senare. Och man vet aldrig om dem sitter där för att få extra pengar liksom dem kan redan ha mycket pengar.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en vänlighets plikt med att vara vänlig mot andra och i detta tillfället så kan man väl vara lite extra vänlig o ge dem lite pengar. 


Nej, enligt pliktetiken: Det finns ingen bestämd regel att man ska hjälpa andra som har det sämre.

torsdag 14 januari 2016

Kolväten

Idag så har vi byggt kolväten. Är nedanför finns det bilder på dem vi byggde.


 Pentan                   Butan




   EtanPropan






  Socker                               Metan



onsdag 16 december 2015

Ballongen

Uppgift:
Man skulle ha små bollar av silkespapper och aluminiumfolie och en ballong. Man skulle sedan gnugga ballongen mot sitt hår. Och hålla ballongen över bollarna och se vad som händer.

Syfte:
Syftet med denna labben var att man skulle lära sig om statisk elektricitet.

Material:
Ballong
Sitt egna hår
Silkespapper
Aluminiumfolie

Utförande:
Man tar och river aluminumfoliet och silkespapperet i små bitar och sen så gör man dem till små bollar. Efter det så tar man en ballong och blåser upp den. Där efter så gnuggar man ballongen mot håret och sen håller man ballongen över bollarna. Och så ser man vad som händer.

Hypotes: 
Eftersom silkespapper är rätt så lätt så trodde jag att dem skulle fastna. Om man jämför aluminiumfoliet med silkespappret så är silkespappret lättare och då trodde jag att aluminiumfoliet inte skulle fastna.

Resultat:
Silkespappret funkade utmärkt och fastnade bra. Jag hade råkat att göra för stora bitar av aluminiumfoliet för stor så jag gjorde dem mindre så funkade dem också.

Slutsats:
Slutsatsen är att både aluminiumet och silkespappret fastnade och att när man gör detta så måste bollarna verkligen va riktigt små.

torsdag 10 december 2015

Egen laboration

Uppgift
Planera en laboration där du ska undersöka vilka ämnen som leder ström. 
Välj cirka fem ämnen, några som du tror leder ström och några som du inte tror leder ström. 
Första lektionen; skriv vilket material du behöver, hur du tänker utföra laborationen och hypotes.
Andra lektionen; utför din laboration, skriv resultat, riskanalys och slutsats.

Syfte
Från läroplanen, E-nivå
“Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter”.

Material
Leder: Koppar, vatten, aluminium
Leder inte: Gummi, plast, porslin

Batteri
lampa
lamphållare
kopplingssladdar 

Utförande
När man ska få lampan att lysa måste man koppla din lamphållare, batteri, lampan och  kopplingssladdar.













När man ska se om lampan lyser så ska du placera föremålen/objekten som på bilden. Om lampan lyser när du har placerat alla föremålen/objekten så betyder det att den leder ström. Om den inte lyser så leder inte föremålet/objektet ström


Hypotes
 Jag tror att koppar kommer att leda ström eftersom man har de i laddningsladdarna till mobilerna och flera olika saker. Vatten tror jag leder ström eftersom man har fått höra de ofta eller det beror på vad för vatten det är men om det är vanligt vatten så leder det nog ström. Jag tror att aluminium kommer leda ström eftersom aluminium är metall. Och metaller leder ström,

 Jag tror att gummi inte leder ström eftersom gummi är ingen metall o de mesta som leder ström är metaller. Jag tror att plast inte leder ström eftersom plast är ingen metall o de mesta som leder ström är metaller. Jag tror att porslin inte leder ström eftersom porslin är ingen metall o de mesta som leder ström är metaller.

Riskanalys
Om man tex stoppar in sitt finger när man testar med vatten så kan man få en elchock. Och det finns andra olika risker men det är en riks som man tar när man ska pröva om ett föremål/objekt leder eller inte leder ström. 


Resultat
Resultatet blev som jag trodde och min ide funkade. Jag trodde att koppar, vatten, aluminium leder ström och det hade jag rätt eftersom när jag testade så ledde dem ström. Jag testade också gummi, plast, porslin och jag trodde att dem inte skulle leda ström. Där hade jag också rätt eftersom att gummi, plast och porslin leder inte ström.


Slutsats
Min hypotes stämde eftersom de ämnen jag trodde skulle leda ström ledde ström och dem ämnen som jag inte trodde skulle leda ström ledde inte ström.

söndag 1 november 2015

Träningsdagbok

Gunnesborundan
Tid:16.16
Mål:15.30
Metod: Kämpa och göra mitt bästa när ja springer

Träning:

v.35Tisdag: i Tisdags så var jag förkyld så jag bara hjälpte till ifall dem behövde någon "kon".

Torsdag: Vi hade först en uppvärmning när vi sprang och värmde upp kroppen efter det så värmde vi upp målvakterna. Sen när det var klart så delade man upp oss på en sida var niorna och sköt. På andra sidan var kanterna och linjerna och sköt. Efter det så delade man upp 01:or för sig och 00:or för sig så man fick tid och öva på kombinationer mot ett mål. Tillsist så spelade vi 01:or mot 00:rona.

36.

Onsdag: Vi hade målvaktsträning, så vi övade mest skott. Och man var mer fokuserad på målvakterna då.

Torsdag: I torsdags så tränade vi med 00:orna. Vi började med att värma upp och sedan så fick man gå till en sida om man var kant eller linje och andra sidan om man var nia. Och då hade man lite olika skottövningar. Efter det så hade vi en träningsmatch mot 00:orna och vi skulle öva på skott och vår snabbhet.

v37.

tis: I tisdags så övade vi på passningar. Efter det så hade vi kontringsövningar. Vi körde också lite 3 mot 3 där man skulle träna mycket på försvar och att gå igenom. Efter det hade vi lite skottövningar. Sedan sprang vi ute men jag var tvungen att avbryta efter ett litet tag.

Torsdag: På torsdagen hade vi två timmars handbollsträning med 00:orna Vi började med en gemensam uppvärmning. Efter det så delade vi upp oss och övade på vars en halva av planen eftersom vi  skulle till Göteborg. Efter det spelade vi i 40 minuter.

v.38.


Onsdag: På onsdagen hade vi målvaktsträning. Vi värmde upp. Efter det sköt vi  utespelare på målvakterna och dem tränade mycket kantskott.

Torsdag: På torsdagen hade vi handbollsträning igen då vi tränade tillsammans med 00:orna. Vi hade först uppvärmning osv. Efter det delade vi upp oss 01:or på ena sidan och 00:or på andra sidan. Då hade vi olika skottövningar från niorna , kanterna och linjerna. Sedan spelade vi match mot 00:orna

39

Tisdag:På träningen så värmde vi upp med att vi sprang med en boll och gjorde massa olika saker för att vi skulle bli varma. Efter det hade vi kontringsövningar, positionsskott och efter det så spelade vi lite. Efter det så gick vi ut och joggade av oss lite i vårt egna tempo.


40

Tisdag:Vi gjorde passningsövningar, spelade matcher,spelade igenom våra kombinationer,  gjorde olika kontringsövningar,  I slutet sprang vi gunnesborundan och jag fick avbryta eftersom jag fick ont igen.



Vid olika tillfällen har jag fått avbryta löpningsträningen både på idrotten och handbollsträningen. Så jag känner att jag inte har kunnat mäta min förbättring på bästa sätt.  Jag har haft ont och vi vet inte direkt vad det är. Det började när jag skulle försöka springa lundaloppet i år och jag var tvungen att åka till akuten för dem trodde det var blindtarmen, men det var det inte. Jag har varit hos en läkare och gjort olika kontroller men jag ska tillbaka och göra flera olika kontroller. Den tredje november ska jag göra belastnings ekg.