söndag 29 maj 2016

Land-analys

Rikt- Cypern, 1 153 058 (2014)

Fattigt- Senegal, 14 548 171 (2014)


Fakta om landet:

Cypern- Cypern ligger i Medelhavet. Ön har Turkiet, Irak, Egypten och lite Grekland om sig. Deras yta är 9251 kvadratkilometer och det mättes 2015. Cypern är den tredje största ö i medelhavet fast Cypern är mindre än Östergötland. Deras klimat är typiskt medelhavsklimat. Heta och torra somrar och milda och fuktiga vintrar. Den mesta nederbörden kommer i november till mars. Kyreniabergen har tunna jordlager och i Troodosmassivet är det tätare växtlighet som täcks av barrskog. Mellan bergen så är de slättland Mesaoria i öster och Morfouslätten i väster och där är det bra odlingsmarker. Från Troodosmassivet rinner om vintern en del mindre floder som helt torkar ut om sommaren. Befolkningstätheten i Cypern är 125 personer per kvadratkilometer och det undersökte dem år 2014.

Sengal- Senegal ligger i Västafrika. Ytan är 196 722 kvadratkilometer och det mättes 2015. Klimatet i norra Senegal är halvtorrt och vid kusten på vintern är det förhållandevis svalt. Men i söder är det betydligt hetare och fuktigare. Deras regnperiod varar som längst juni till oktober. I norra Senegal är det halvöken och savanner. I söder växer det dock mycket och det finns även regnskog inåt i landet. Befolkningstätheten i Senegal är 76 Personer per kvadratkilometer och detta undersökte man år 2014.



















HDI – mänskligt utvecklingsindex

Hur placerar sig de länder ni valt att jämföra på HDI–rankningen?







Dra slutsatser – gör en analys
När ni är färdiga med er jämförelse av de fakta ni tagit fram om de båda länderna är det dags att dra slutsatser från er undersökning. Vad är typiskt för ett rikt land? Vad är typiskt för ett fattigt land?


Saker man har sett under detta är att i dem rika länderna så är födelsetalen och dödstalen lägre. I dem fattigare länderna har de betydligt högre befolkningstillväxt. Människorna i de fattigare länderna har kortare livslängd. Både dem fattigas BNP och BNI är bara en bråkdel av vad dem rika har. Fattiga länder förbrukar betydligt mindre energi än dem rika. Dem rika har också mycket högre BDI än dem fattiga. Med detta kan man säga att dem rika har högre utbildning, längre livstid och betydligt högre BNP(inkomst).

Vad behöver förändras för att människorna i ett fattigt land ska få bättre livsvillkor? 


För att dem fattiga länderna ska få det bättre så behöver man infrastruktur med andra ord att man bygger vägar, bostäder, skolor, sjukhus och efter hand så kommer det andra saker som tex mataffärer. Att alla går i skolan och får en bra utbildning som man har rätt till att få. Viktigt också att man fixar rent vatten till dem fattiga länder som behöver det. Och man ska hjälpa dem länder som är fattiga så dem inte behöver fly både på grund av krig, fattigdom med mera.


Källor
* Landguiden
* SO-rummet
* Globalis
Frågor1-3              

  1. Vad är typiskt för ett i-land?
Svar: Typiskt för ett i-land är att större delen av befolkningen bor i städer och att dem har hög BNP. De flesta har gått i skolan som barn och har fått en bra skolutbildning. Det är ofta låg spädbarnsdödlighet och låg befolkningsökning. I-land har även hög medellivslängd och det är en liten skillnad mellan. Ett i-land är ofta rika länder. I ett i-land är det inte jordburk och landsbruket som dominerar. De flesta länderna ligger på norra halvklotet men det finns undantag tex Nya Zeeland och Australien ligger på södra halvklotet och är industriländer. De flesta i i-landen jobbar med industri- och servicearbeten.

2.a.Vad är typiskt för ett u-land?
Svar: U-land är fattiga länder och typiskt för dem är att landet är dåligt uppbyggt och att det är hög befolkningstillväxt. Ordet U-land står för två olika saker. Från början var det för "underutvecklat land”, men nu för tiden brukar man säga ”utvecklingsland”. Många bor på landet och i u-land är det jordbruk och landsbruket som dominerar. kännetecken  för u-land är en outvecklad industri, råvaruexport, jakt, överbefolkning,fiske och en stor del av ekonmin baseras på jordbruk. Anledningen är att de fattigare länderna till största delen ligger på södra halvklotet eller så ligger det i tropikerna. Men medan att dem länderna som har lyckats som dem flesta är i-land historiskt sett funnits i den norra tempererade zonen. Två stora undantag är NyaZeeland och Australien som ligger på det södra halvklotet och är högt utvecklade i-länder.


b. Försök förklara varför u-länderna är fattiga.
Svar: Jag har förklarat lite om detta i 2a men det är därför dem har inte utvecklas som i-länder, dem länder som har lyckats har man sett att de historiskt funnits i den norra tempererade zonen. Anledningen är att de fattigare länderna till största delen ligger på södra halvklotet eller så ligger de i tropikerna. Och dem flesta länder som har lyckats ligger på norra halvklotet.

3. 
a.Vad är det för skillnad mellan att mäta välstånd i BNI per capita och HDI?
Svar: BNI/ Bruttonationalinkomst - Ett mått för den totala produktionen av varor och tjänster i ett land.

HDI/ Index- för mänsklig utveckling- Mäter ländernas genomsnittliga resultat inom tre grundläggande områden 
  1. Förväntad livslängd 
  2. Utbildning
  3. Inkomst

Skillnad- BNI tar bara hänsyn till den totala produktionen i ett land. HDI tar även hänsyn till livslängden och utbildningen.

b. Hur räknas HDI-index fram?
Svar: Definitionen för mänsklig utveckling är ett långt liv, kunskap och en god levnadsstandard. Indexet mäter från 0 till 1, där 0 är sämst och 1 är bäst.


fredag 18 mars 2016

Väder 2050

My Practical Experience Week By Maja Krone

I have been at Lergökens Kindergarten. My friend Aisa's mom work at Lergöken and I wanted to be at a kindergarten . I asked her mom and she said it was okay. Some good stuff was that the people who worked there were really kind and the kids were really cute and kind. Some bad stuff was the kids were gross when they ate. This job is something that I could do because the  people were nice and the kids were really cute and kind.

fredag 12 februari 2016

Min Novell

Popularitet


Jag trodde inte att han var så snäll, generös och jag trodde verkligen inte att han hade en sådan stil och att han var så rolig. Men det var nog de andra som hade gjort honom så. De hade förlöjligat honom och hade gjort honom osynlig. Jag hade hört att han var väldigt populär innan och att han hade en massa märkeskläder men att han hade visat en annan av sina sidor. Att han var smart och det tyckte de var konstigt för han var VÄLDIGT smart. Så de sänkte hans status och han valde själv att byta stil i skolan och inte ha märkeskläder utan vanliga märken som H&M. Men saken var om de fick reda på att jag hängde med Kevin så kommer de att sänka min status och det vill jag heller inte men jag vill ändå vara vän med Kevin. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig så elak mot Kevin eftersom jag har ju bett honom att inte prata med mig i skolan inför alla. Och han skrev bara eller om han visste att ingen var där eller om han visste att ingen skulle komma så pratade han med mig och det var okej.

Jag hittade inte någon av mina vänner i matsalen så jag satte mig med Kevin eftersom han var själv. Efter vi har suttit där i sju minuter och pratat så kom dem. William, Larz, Emma, Stella och Samuel. Dem gick fram till mig
  • Amanda varför sitter du med honom.
Jag visste inte vad jag skulle säga för att inte vara elak mot Kevin men jag ville inte visa att jag var vän med Kevin. Så jag spottade det ur mig!
  • Ehh visste ju inte var ni var så satte mig vid någon och ni såg ju hur de gick…
  • kom nu vi går och sätter oss vid de runda bordet, sa William och Amanda.
Medans vi gick till de runda bordet så vände jag mig om och såg lite ledsen ut medans jag kollade på Kevin som hängde med huvudet och såg sårad ut. De frågade mig hur det var att sitta med Kevin och jag var tvungen att ljuga även om jag verkligen inte ville det för Kevin är en riktigt bra kille. Jag sa att det var tråkigare än en matematiklektion och att han bara satt helt tyst och att det var riktigt pinsamt. Dem frågade mig rätt så ofta om jag ville vara med dem efter skolan men jag sa att jag var tvungen att plugga eller att vi skulle iväg osv. Men jag gick oftast hem till Kevin eller vad vi nu hade bestämt.


En dag efter skolan frågade Kevin om jag ville följa med honom hem för han skulle visa något viktigt som ingen annan visste och jag sa ja. Så jag följde med honom hem och vi brukade alltid vara där nere. Men han bad mig att följa med honom upp till hans rum. Han öppnade dörren och jag trodde att jag hade kommit in i en populär och rik killes rum. Jag hade inte direkt tänkt på hans hus så mycket även om de fanns jättemycket dyra saker men när jag kom in i rummet så såg jag massa saker som jag inte trodde om honom. Det var massa matchens lirare saker i fotboll och massa pokaler och medaljer. Sen så öppnade han en dörr med ett lås och där inne fanns det jättemycket kläder tillexempel som Morris, Gant, Lexington och så vidare.

Vi går ut till ett ställe som ingen brukar vara på förutom vi. Vi är där i en kvart, pratar och har bara allmänt roligt.När jag är med Kevin känns det bara som att jag kan helt och hållet vara mig själv. Och det är så skönt! Det känns som att båda gillar varandra mer än vänner men vi båda vet att det inte kommer att funka på grund av mina vänner.
  • vad håller du på med Amanda varför är du med honom? säger William som kom från ingenstans.
Jag vet inte vad jag ska säga.
  • Ja jag är med Kevin vad spelar det för roll? Han är riktigt härlig och rolig och så vidare! Bara för att han är smart så behöver inte ni döma honom! Bara för att han är smart så är han inte en plugghäst! Och ni vet inte hur coola saker han har hemma han inte bara sådana basic saker utan har tex Morris, Lexington, Gant och så vidare. Han har också matchens lirare i fotboll så han är bra inte dålig varför gör ni såhär? säger jag sur och ärlig.
  • Han är inte som oss och vi märker att du inte är det längre så sorry du är inte med i vårt gäng, sa Samuel
Efter Samuel sa det så går dem. Efter det föll tårarna. Och Kevin kommer fram och kramar mig och säger att allting kommer att bli bra och att han aldrig kommer att lämna mig. Jag kollar upp mot honom han tar bort tårarna och kollar i mina ögon och tillslut så lutar han sig ner och kysser mig. Efter det så förklarar han att han har känt såhär länge och han har drömt om att få detta tillfället att kyssa mig. Efter det så tilläger jag att jag har också känt såhär väldigt länge men har inte vågat och säger förlåt medans han säger att det är okej. Nästa dag i skolan så kollar jag igen efter Kevin med hans basickläder men hittar inte honom. Efter ett tag så känner jag någon som kommer bakifrån mig och kramar mig. Jag vänder mig om och ser att det är Kevin. Han säger, jag tänker inte gömma vem jag är och hur jag känner så han ska provspela för fotbollslaget och han kommer med sina märkeskläder.


Efter en månad så frågar Kevin om jag kan komma till honom och självklart så säger jag ja och går till honom. Han har en liten present med sig och frågar mig om jag vill bli tillsammans med honom och jag säger JA utan att tveka. Han kysser mig och sen ber han mig att öppna presneten. Det är ett halsband gjort av guld där det är ett stort K. Han säger det är för att när jag har den på mig ska jag tänka på honom och tänka att han alltid är med mig även om han verkligen inte är det. Jag bryr mig inte om dem andra jag har det mycket bättre utan dem. Jag behöver inte vara så fake och kan vara mig själv.

Efter två månader så kommer hela gänget fram till mig och Kevin och frågar och säger vad dem känner. Det är Stella som pratar och säger,
  • Förlåt! Vi var väldigt dumma från början Kevin är en bra kille och att vi är väldigt ledsna för att vi gjorde dig “osynlig” och vi ber er om en till chans för vi vill verkligen att vi ska vara vänner och hänga och så vidare, säger Stella.
Kevin nickar och jag säger att det är okej så nu är “gänget” tillbaka jag, Kevin, Stella, William, Samuel, Emma och Larz.


Nu sitter jag, Stella och Emma och kollar på Larz, William, Kevin och Samuel när dem spelar fotboll. Allt är nu som förut.

tisdag 9 februari 2016

Plikt och konsekvensetik

Ska man tala om för läraren att någon fuskar på ett prov?

Ja, enligt konsekvensetiken: För annars så kan man själv få konsekvenser om läraren ser och tror att man själv har skrivit av personen medan det var den andra som skrev av det du skrev. Men det beror också på vem personen är.

Nej, enligt konsekvensetiken: För att om man säger till läraren och det kommer ut att de va jag som berättade för läraren. Och om personen är populär så kanske hens kompisar går emot en. Och då kan de gå illa för mig jag kan bli mobbad och så vidare.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en skolplikt som säger om någon fuskar så ska man säga det till läraren för det är inte rätt att fuska.

Nej, enligt pliktetiken: Man har en plikt att inte skvallra och en plikt att man ska vara snäll mot sin kompis o det kanske bara var en engångsgrej.

Ska man svara ärligt att man tycker att kompisens tröja är ful?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja för att annars kan folk skratta bakom hens rygg utan att hen vet det. Kompisen kan få reda på att man ljög om att man sa att hens tröja var fin.

Nej, enligt konsekvensetiken: Eftersom kompisens självförtroende kan sänkas o det är kanske hens smak. Kompisen blir ledsen så hen vågar inte ha den även om den kan vara väldigt viktigt. Säg vad du vill att andra ska säga till dig.

Ja, enligt pliktetiken: kompisen litar nog på mig o vill inte ljuga. Som kompis är det din plikt att säga för du vill inte att din kompis ska gå runt med en ful tröja.

Nej, enligt pliktetiken: En regel att man inte ska vara taskig mot sin kompis. Man kan dra en vit lögn. Och en ful tröja sa inte påverka vänskapen.


Ska de som inte samlat ihop pengar få följa med på tränings­­- 
läg­ret nästa sommar?

Ja, enligt konsekvensetiken: Hen kanske blir sur även om hen inte har samlat in pengar. Om hen är en bra spelare/ en viktig spelare och dem kan förlora utan honom. Alla kanske inte har bra ekonomi och man vet aldrig vad personen har för anledning för han hen inte har samlat in pengar.

Nej, enligt konsekvensetiken: För det hade varit orättvist för att dem andra har samlat in pengar för en annan spelare och kan inte göra andra saker utan måste betala för den spelaren. I framtiden kanske flera personer kommer att sluta samla in pengar o tillslut så kommer dem inte kunna åka på något läger.

Ja, enligt pliktetiken: Ett lag ska stå upp mot varandra och man har en plikt med att alla ska få följa och att folk ska inte kännas utanför. Folk kan ha olika problem som tillexempel ekonomiska problem.

Nej, enligt pliktetiken: Har inte följt en regel och därför borde man inte få följa med.

Ska man ge pengar till någon som tigger på gatan?

Ja, enligt konsekvensetiken: Ja eftersom man kan hjälpa den personen o göra en god gärning.

Nej, enligt konsekvensetiken: Nej eftersom du kan behöva dem pengarna senare. Och man vet aldrig om dem sitter där för att få extra pengar liksom dem kan redan ha mycket pengar.

Ja, enligt pliktetiken: Man har en vänlighets plikt med att vara vänlig mot andra och i detta tillfället så kan man väl vara lite extra vänlig o ge dem lite pengar. 


Nej, enligt pliktetiken: Det finns ingen bestämd regel att man ska hjälpa andra som har det sämre.

torsdag 14 januari 2016

Kolväten

Idag så har vi byggt kolväten. Är nedanför finns det bilder på dem vi byggde.


 Pentan                   Butan




   EtanPropan






  Socker                               Metan