onsdag 3 juni 2015

Maskreflektion

Det började med att man fick två lektioner med att tänka hur på ens mask skulle se ut . Sedan skulle man skissa ner den på ett papper med färg. Vi blev sedan indelade i små grupper med ungefär 4 personer i varje. I dem grupperna skulle man gipsa och sammarbeta och göra allas masker. Jag trodde att det skulle vara väldigt obehagligt att gipsa på ens ansikte men det kändes helt okej. Det fanns även en grupp där man fick gipsa på ballonger om man inte vågade göra på sig själv. Jag hade skissat av en känd bloggare som heter Alexandra Nilsson (känd vid namnet Kissie). Jag började med att borra hål där ögonen skulle sitta. Ögonen skulle vara gjorda av flörtkulor. Sen ritade jag ut små detaljer tex ögonbrynen med blyertspenna. Efter det så gjorde jag basen och det skulle vara Kissies hudfärg fast lite mörkare av allt smink. Hudfärgen såg bra ut så jag målade i ögonbrynen med mörkbrun färg och sedan läpparna. Jag gjorde konturerna med en svart tuschpenna och sen så målade jag läpparna med ljusrosa färg. Sen kollade jag på bilderna jag utgick rätt så mycket ifrån och jag tyckte att hon skulle ha mörkare hudfärg. Så jag blandar en ny hudfärg som jag målar dit. När det torkat såg det ut som om det skulle föreställa ett lik. Så jag ändrade hela min ide och gjorde en mask som ska föreställa ett lik. Jag gjorde två saker som skulle föreställa ärr och ögongloberna lite annorlunda. Istället för att bara färglägga dem bruna så gjorde jag en brun klick i mitten av ögat och sen målade jag resten av kulan svart. Idéen kom från sagor, när en person är död så kan ens ögon bli svarta och för att jag skulle använda min fantasi gjorde jag en brun prick. Efter det så tog jag gult och lite brun garn och gjorde hår av det. Masken blev inte som skissen. Det blev fel med hudfärgen och jag gjorde andra saker annorlunda från skissen som hela skulle utgå från från början. Det var svårt att göra den perfekta hudfärgen som jag ville ha men om jag skulle ha testat på något annat innan masken skulle det nog blivit bättre. I slutändan blev det ändå helt okej. Den kanske inte blev så lik skissen men allting är inte perfekt från första början.


Masken:
















Inspiration:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar